Begin deze maand ging Obama diep door de knieën voor de moslimwereld en gaf hij het Iraanse regime carte blanche voor de ontwikkeling van atoomwapens. Het gaf de mullahs de zekerheid dat op de eigen bevolking geschoten kan worden. En ook nu de mensen sterven in de straten van Teheran blijft Obama benadrukken dat dit een binnenlandse zaak is. Obama heeft bloed aan zijn handen.
Iets moet het theocratische regime in Iran de zekerheid hebben gegeven dat het de nu al dagen woedende volksopstand met bruut geweld de kop in kan drukken na het manipuleren van de verkiezingen. Dat ‘iets’ kan alleen maar de veranderde opstelling zijn geweest van de grootste macht op aarde, Amerika. Obama heeft het zittende regime een groot gevoel van zelfverzekerdheid gegeven.
Obama hield op 4 juni een speech in de universiteit van Caïro, waarin hij sprak van een ‘new beginning’ in de relatie tussen het Westen en de islamitische wereld. Diep ging Obama door zijn knieën voor de islam, deemoedig stak hij zijn handen uit, bedelend om vriendschap. Hard was hij voor Israël, maar de relatie van Amerika met de islamitische regimes zou er niet langer een van confrontatie zijn, maar een van vriendschap en onderhandeling.
Ook naar Iran maakte Obama een gebaar van vriendschap. De conflicten tussen Amerika en Iran in het verleden, moeten vergeten worden, zei hij. We moeten naar de toekomst kijken. Iran, zo stelde hij bovendien, heeft het recht op zijn eigen ontwikkeling van nucleaire voorziening. Ook, zei hij, is het oneerlijk dat sommige landen wel kernwapens mogen bezitten en anderen niet. Het streven moet dan ook zijn naar een kernwapenvrije wereld, inclusief Amerika.
Met deze opmerking gaf hij ruim baan aan de ontwikkeling van kernwapens waaraan het Iraanse regime, net als het Noord-Koreaanse, zijn legitimiteit aan ontleent. Bij het horen van die woorden moeten de mullahs blij verrast hun oren gepitst hebben. Nooit eerder hadden ze hun handen zo vrij gehad.
Ook nu er gericht geschoten wordt op de demonstranten en er doden vallen, blijft Obama opvallend terughoudend reageren.
Hij stelt dat de doden betreurd worden, dat de Iraanse regering niet langer op zijn eigen mensen moet schieten en dat het recht op demonstratie moet kunnen bestaan. Hij benadert dat hij getuige is van wat daar gebeurt. Holle frases, die niet gesteund worden door enig vertoon van macht.
In een gisteren gegeven televisie interview benadrukt Obama tot twee keer toe dat hij zijn handen af zal houden van de gruwelijke ontwikkelingen in Iran. Als ze daar hun eigen volk willen uitmoorden, dan is dat vreselijk, maar Amerika zal niet meer doen dan toekijken.
Zo zei Obama:
“But the last point I want to make on this – this is not an issue of the United States or the West versus Iran. This is an issue of the Iranian people.”
En hij herhaalde nog eens:
“And, you know, we respect Iran’s sovereignty. And we respect the fact that ultimately the Iranian people have to make these decisions.”
Waarom is de VN Veiligheidsraad niet onmiddellijk bijeen gekomen? Waarom dreigt Amerika niet met verscherping van sancties? Waarom worden de Iraanse fabrieken voor kernwapens niet aangevallen?
Obama doet niks. Hij spreekt nobele woorden van vrede en laat de naar vrijheid snakkende bevolking sterven in de straten van Teheran. Deze president heeft nu al bloed aan zijn handen. En het zal nog veel erger worden.


F*ckin’A! Eindelijk iemand die het hardop durft te schrijven.
Het moge nu wel duidelijk zijn dat Obambi en zijn krankzinnige knieval voor de islamitische wereld rampzalig is voor de wereld.
wacht maar botte, dit is nog maar het begin
Ik zie Obama’s rol hier niet. Ook zonder zijn speech zouden de verkiezingen zijn gestolen in Iran, lijkt me
niko_ipbannr45 zegt:
21 juni 2009 om 23:27
Ik heb Obama altijd bestreden, ook toen hij door heel Nederland op handen gedragen werd. JIj kennelijk ook. Wat zie jij in het vooruitzicht? Jouw oordeelsvermogen schat ik namelijk erg hoog in.
“Obama doet niks. Hij spreekt nobele woorden van vrede en laat de naar vrijheid snakkende bevolking sterven in de straten van Teheran. Deze president heeft nu al bloed aan zijn handen. En het zal nog veel erger worden”.
Inderdaad zo is het! Er staan ons buitengewoon interessante tijden te wachten. Onbegrijpelijk blijft voor mij dat een jaar geleden op Free Republic alles over Obama al was uitgezocht, zijn twijfelachtige herkomst, zijn onduidelijke loopbaan, zijn onbekende (?) religie, zijn beschamende kennissen- en sympathisantenkring, maar dat de USA in zijn geheel op geen enkele wijze hierop adekwaat wist te reageren. Nu is het afwachten of de indictments van de Grand Juries voldoende in tal zullen toenemen om iets aan die vent te doen.
Ik heb zelf ooit een horoscoop gemaakt van Obama, wat daarin prominent naar voren kwam is dat hij in/met twee realiteiten leeft. Dit maakt hem onbetrouwbaar, dus begrijp ik zijn houding naar Iran. Hij werd binnen gehaald als een nieuwe God. Helaas ik zou hem eerder de titel van anti-christ geven. De mensen (enkele daargelaten) kijken niet door zijn masker heen. Helaas.
@ Joost
Hand van Mark Steyn voor jou.
Eerlijk verdiend!
http://article.nationalreview.com/?q=MDlhMmZmY2I1MjI0MTZlNDBhZmI3N2Y3ZDk2ZGZlYjA=
Mijn eerste reactie was gelijk aan die van Botte echter ik kan mij totaal niet voorstellen dat de Amerikaanse (ism Israelische) regering werkelijk niets doet. Daarvoor zijn de belangen, ongeacht Obama of Bush, te groot voor. Derhalve neem ik aan dat er stiekem toch zaken gebeuren. Al dan niet het steunen van rebellen of andere zaken.
Nadrukkelijk vind ik het verhaal op onderstaande link ongeloofwaardig maar het geeft wellicht toch iets ruimte voor discussie: zie http://www.d4net.nl/node/549
Wat ‘n drukte. Dergelijke analyses, met speculaties omtrent de gevolgen, stonden niet veel later in de Israëlische pers, en dat ook nog in samenhang met D-day en het Buchenwaldbezoek……
Volgens ons moet de messias nog komen namelijk.
Obama is te goed voor deze wereld en hij ziet nu hoe rot diezelfde wereld is. Triest. Welcome dude.
*Hat-tip Joost!*
Het socialisme, niet nationaal dit keer maar internationaal, moest en zou weten tot hoe ver zijn macht rijkte. Konden de leraren op de scholen gespoeld worden, de prekers en cabaretiers op de kansel, de MSM, de koningen en de koninginnen (yes she can), wereldwijd. Konden de presidentsverkiezingen gestreamlined worden door de gezamenlijkheid en synchronisatie. Yes it could. Konden de elites hun retoriek, geboren uit nationaalsocialistisch schuldgevoel, overgedragen aan tafel in de opbouwtijd van de ouders naar de kinderen, tot een soort cell-5 hurricane doen samenzwellen zodat hun gelijk het bewijs bleef dat zij de verantwoording droegen en de icing on the cake waren zoals zij altijd al dachten (ook tijdens het nationaalsocialisme). Yes they could. Nu is Obama het epigoon van deze ontwikkeling van gedeelde machtsretoriek die een zegsman aan draadjes heeft, een voor elk gewricht inclusief dat van de kaak. Laat hem wel het gevoel behouden dat hij superman is, maar weet waar de besluiten werkelijk genomen worden, wereld!
Een horoscoop?! O…
Wow Ron, neem een flinke slok van mijn koffie, Supergrover!
Toetssteen, proost! Op Joost! En Botte, die hem uitdaagde om dit neer te zetten natuurlijk. Ha, het is mijn lievelingskoffie!
Met ‘çhange’ bedoelde Obama gewoon wisselgeld hoor.
Gewoon verkeerd verstaan….
Ron de Weijze zegt:
21 juni 2009 om 23:42
* Amitai Etzioni *
Schoot me zomaar door mijn gedachten.
Misschien heeft de VS er wel alle belang bij dat er doden vallen. Dat zal aan het regime mogelijk keihard terug worden gespeeld door de bevolking. Wellicht heeft Obama de winst op termijn al half in de broekzak. Dus waarom nu de tanden laten zien?
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1906049,00.html
(In Iran, One Woman’s Death May Have Many Consequences)
Wijze van Zion zegt:
21 juni 2009 om 23:52
Met ‘çhange’ bedoelde Obama gewoon wisselgeld hoor.
Gewoon verkeerd verstaan….
LOL! Ik liep met mijn teef over een brug in Rome. Staat er zo’n bum: “have you change?”
Ik: “Go to Obama, he knows all about change!”
Vijftig meter verderop wel 2 euri aan een stel zwervende punks met Succhero hoeden op gegeven, dat spreekt!
prutteltjeskoffie! Altijd weer genieten, schijnt bereslecht te zijn! Kan het schelen, het leven is eindig, beter genieten.
Ja van Frikschoten, u hebt gelijk, maar als we het omdraaien, ga ik hetzelfde zeggen. Kortom, laten ze daar maar doen wat nodig is tenzij het bewind een bom mikt op de universiteit. Of een paar ambassades bestormt om de ‘terroristen’ af te voeren. Kan nog beter trouwens, ze laten ambulances aanrukken om de gewonden te vervoeren, want in een ambassade zijn geen artsen.
Of heb ik nu de sfeer verpest? Nou, sorry hoor…
Ik ben erg optimistisch – alles loopt slecht af! Dieren hebben geen verstand, en zijn dus beter af! Waf waf!
Hoe dan ook Obama werkt zichzelf in de nesten.
Stel er komt een regime change, hij zal daar ook mee moeten onderhandelen en die zullen hem, bij deze houding, heel weinig credits geven.
Van Frikschoten zegt sorry! Tja. Zeg ik nog zo tegen mijn lief die hier op de bank ligt: nu komt er vuurwerk. Ga mijn tanden poetsen, maar zelf wel vuurwerk. Nite
@Wijze van Zion 00:15h
Dat zal hoe dan ook een overgangsregime zijn op weg naar een democratie.
En bijltjesdag is al in volle voorbereiding:
http://i40.tinypic.com/2dturfo.jpg
Mooi geschreven Joost! Ik heb Obama nooit vertrouwd, hij is zo verschrikkelijk naief. Deze man leeft op luchtkastelen. Hij bedoeld het goed, maar zijn kinderlijke benadering om vrede te stichten is helaas lachwekkend.
Ik leef mee met het volk van Iran, en hoop dat zij hun doel bereiken!
Ik zie opeens weer beelden voor ogen van ‘56, Boedapest.
‘68, Praag.
In Europa.
De Westerse democratieën lieten dat ook op hun beloop.
Mogelijk uit angst voor ‘n verdere escalatie(de SU, Komintern was ‘n te duchten militaire, nucleaire Grootmacht).
Er werden wel Veiligheidsraad-vergaderingen aan gewijd, ambassadeurs op het matje geroepen, maar verder mochten de demonstranten, opstandelingen tegen de dictatuur de moord steken.
Ik weet niet wat Obama, de huidige president der USA beweegt.
Ik kan alleen maar vermoeden.
Er zijn honderden miljarden geleend in het Arabische.
Niet alleen door de USA, ook door Europa.
Misschien is het nuttig om te achterhalen wat er is afgesproken op die conferentie op 15 november:
Nogmaals:
124 Teletekst ma 03 nov
***************************************
Brown verwacht Saudische hulp IMF
***************************************
` De Britse premier Brown verwacht dat
Saudi-Arabië de reserves van het IMF
aanvult.Hij zei dat na een gesprek met
koning Abdullah.
Brown probeert in de Golfregio geld los
te krijgen voor het IMF.Dat heeft door
de financiële crisis meer geld nodig.De
afgelopen tijd heeft het IMF al 30
miljard dollar aan noodhulp toegezegd
aan IJsland,Hongarije en Oekraïne.
Olielanden als Koeweit willen het IMF
pas helpen als ze meer invloed krijgen.
Brown zegt dat dat gaat gebeuren,maar
beslissingen daarover worden op zijn
vroegst op 15 november genomen op de
top van 20 rijke landen in Washington.
***************************************
Obama ‘the second coming’ meent volkomen onterecht dat hij door z’n afkomst wel een stevig potje zal kunnen breken. Helaas voor hem is niemand onder de indruk van zijn huidskleur, noch van zijn islamitische achtergrond. Iemand afbranden of juist ophemelen ‘om het neger zijn’, werkt alleen nog bij de zichzelf kastijdende linksmens in Nederland, dus ik vrees dat ook Obama er aan zal moeten geloven dat hij een heel gewoon mens is, net als ieder ander.
Daar komt nog bij dat hij voor moslims een afvallige is. Iran zal vooral denken met een ietwat jankerig watje te maken te hebben, terwijl Israël er onderhand van overtuigd is dat Obama de Joden in de steek zal laten.
Wat nu al betekent dat de messen in het Midden Oosten scherper dan ooit geslepen worden. Alleen klare taal en onvoorwaardelijke steun aan Israël kan het tij nog keren. Maar dat moet dan wel snel gebeuren. Zo niet, dan zal de Joodse staat een einde maken aan Iran’s nucleaire droom, met alle desastreuze gevolgen van dien. Dankzij de veel te onervaren Obama.
Ik kreeg een vreemd gevoel van deze zin in zijn speech @Cairo:
As the Holy Koran tells us, “Be conscious of God and speak always the truth.”
That is what I will TRY to do – to speak the truth AS BEST I CAN,
humbled by the task before us,
and firm in my belief that the interests we share as human beings are far more powerful than the forces that drive us apart.”
?Misschien bedoelde hij wel dit:
That is what I will TRY to do – to speak the truth being the president of the United States AS BEST I CAN,
because I am personally not proud of the task before us,
and still firm in my belief that the interests we share as human beings are far more powerful than the forces that drive us apart.”
Zijn expressie bevreemde mij bij sommige delen uit de speech =>
naar beneden gebogen mondhoeken,
en dan geen serieuze gewichtige naar beneden gebogen mondhoeken,
eerder pijnlijke gewetensvolle naar beneden gebogen mondhoeken.
Hij loog?
@Jelle
Die u noemt, soennieten, hebben een pesthekel aan de Iraanse sjiieten en doen in hun broek voor die nucleaire aspiraties.
Joost zegt eigenlijk: allemaal aan het werk. Twitteren, info uitwisselen met die helden in Teheran en elders. Ze hebben ons nu nodig.
zilverzacht zegt:
22 juni 2009 om 00:28
Breek me de bek niet open. Men gelooft het gewoon niet als men Obama lover5s en neutralen zulke zaken voorhoudt.
UPDATE
Actie maandag
Cars headlight on all day
Actie tuesday
Nationwide Strike
@ Joost, goed gezegd Jochie, Obama heeft nu al bloed aan zijn handen en dat zal heel veel bloed worden als door zijn moslimgeflirt Israel geen andere oprie heeft dan zelfstandig te handelen zonder toestemming van Hussein Obama.
Carter was bereid om voor een (schijn)vrede met de Sovjet Unie Europa op te offeren.
Obama is bereid om voor een (schijn)vrede met Islamfascisme Europa en Israel op te offeren.
Eoropa let op uw saeck.
Wijze van Zion zegt:
22 juni 2009 om 00:38
Ja,
maar als het om de gezamenlijke vijand gaat staan ze schouder aan schouder.
Alles en iedereen die zich niet aan Allah onderwerpt is minder dan ‘n mens.
Daarna vechten ze het onderling wel weer uit.
Dit zal de Ayatolla’s leren…
@jelle
Dat zou alleen opgaan, indien de soennieten niet bijna al hun geld in de VS zouden hebben belegd. Zij hebben gezien hoe in 1979 de Iraanse tegoeden in 1 seconde werden bevroren en ik ook.
verder hebt u gelijk. Voor de gemiddelde Jan Lul de mohammedaan is Jodenhaat hét bindmiddel van hun wereldwijde gemeenschap….
@botte
http://www.washingtontimes.com/news/2009/jun/16/plan-gives-fed-sweeping-power-over-companies/?feat=home_headlines
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8106209.stm
http://apnews.myway.com/article/20090618/D98T16I80.html
gevolgen zullen niet alleen beperkt blijven tot hyperinflatie, da’s maar een lullig startschotje. BO is zo corrupt als de pest; ipv schoon schip te maken binnen de FED, helpt ‘ie z’n makkers volledig in het zadel (zoals door velen reeds voorspeld trouwens)
“Divide et impera”; Messias Obama heeft dat goed begrepen. De NWO-graal wordt zo’n beetje door iedere regeringsleider met wat mondiale pluim de hemel in geprezen maar zo’n nwo’tje gaat natuurlijk niet vanzelf; daar is veel geënsceneerde rottigheid voor nodig want het volk pikt veel – maar ook weer niet niet alles, niet waar ? Dus alle registers zullen de komende tijd worden opengetrokken; we zullen smeken om Grote Centrale Leiders, RFID-chips, vaccinaties, elektronische betalingen etc. En natuurlijk moet er controle komen op al het IP- en telefoonverkeer; ‘je hebt toch niets te verbergen ?’ Censuur ? Voor ons eigen bestwil, vraag maar aan Ballin die een glanzend kopje tussen z’n benen krijgt als ‘ie een cartoonist met 20 man van z’n bed kan lichten.
Islam ? Leep en-masse strategisch geïmporteerd; Het Westen trilt op z’n grondvesten en het zal niet lang meer duren voordat de pleuris uitbreekt.
Het gaat heel spannend worden deze zomer en ik zou in elk geval nog maar even wachten met Ab’s tamiflu, over de Klink jagen luidt het spreekwoord toch ? (Georgia Guidestones)
Fuckine hell Botte, ik drink er nog ff een, zolang het nog kan, cheers mate !
Ik hoor anders hele andere verhalen de laatste dagen van Iraniërs zelf. Dat 80% van de Iraniërs niets aan die religie doet, zat zijn van de haatpreken op de staats tv, helemaal niet de VS en Israël als vijand zien zoals de staat ze dat opdringt en dat de meeste nog nooit een Jood hebben ontmoet. Ik vind ze er ook niet bepaald als de Talibaan uit zien…
(ik zie wat foutjes in m’n schrijfsel – da’s de schuld van een voortreffelijke Chateauneuf-du-Pape die ik graag met je had willen delen, maar ja, die’s nu al weggeklokt…)
Nou,
dan maar ‘n linkje spammen:
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=8677
Ene Peyman Jaffari(InternationaleSocialisten) over Ahmedinejahd:
” In het kader van de verkiezingen heeft hij letterlijk gratis aardappels uitgedeeld aan het volk. De hervormingsgezinde Mousavi had daar niet altijd van terug.”
Mijn God,
wat ‘n vreselijk, doortrapt onbenul.
Is ‘r dan niemand op die Koninklijke Leidsche Universiteit met enig gogme die dat gelul de voorpagina niet waardig achtte?
President Carter liet indertijd toe ,dat het in Iran uit de hand liep(Sjah kon beter aftreden,Khomeiny was een beter alternatief…………)We weten allemaal waar dat toe geleid heeft.Terrorisme in het hele Midden-Oosten.
En meneer Obama gaat dit nog eens dunnetjes overdoen, door allemansvriendje te spelen.Het alternatief zal zijn , dat Israel wel ingrijpt.
@cruzio 01:40h
Ja, en Hurricane Catarina, dat had Bush dan weer op zijn geweten…De Tsunami ook trouwens.
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8681
Doe dit in ieder geval verspreiden. Doe ik morgen op mijn werk in ieder geval. Spread the word, lui. Na alle bespiegelingen is het tijd om iets te doen. Niet veel, gewoon verspreiden van een oproep. Get off yer lazu butts, voor een minuutje.
cruzio zegt:
22 juni 2009 om 01:40
Israel grijpt alleen in vwb die nukes. Ze hebben geoefend in Syrie en werden vorig jaar weerhouden door die onnozle lafbek Bush. Hierbij gaan weinig civilian casualties vallen. Als Israel aanvalt is het gedaan met die nukes. Maar die revolutie gaat verder. Misschien juist daardoor. Wie zal het zeggen. Twitter je al met Teheran?
Aanvulling op 0147
WIJ hebben de beschikking over hotmail en whatnought. Wordt contactpersoon voor een Iraniër bijvoorbeeld. Gosternokke! Ik hoef toch niet álles te bedenken. Aan de slag, U is allen zo slim. Chop, chop!
@ Joost
Hulde voor jou, Mensch. Je confronterende stijl, is dat een ontdekking? Je bent zo enorm scherp. Indrukwekkend. Of ben jij de participerende journalist 2.0, zoals Arthur? Hoe dan ook: ik ben heel erg trots op je. Zo ver de nek uitsteken durven weinig journalisten/ publicisten/ recensenten.
Mooi gebaar Botte,
Las over haar ook nog dit verhaal in Time, waarin ze wordt beschreven als mogelijk symbool van de opstand. Een beeld dat veel zegt.
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1906049,00.html
http://www.youtube.com/watch?v=SVn59TC2QqM&feature=related
> 1′20
Mission accomplished. Ik doe het licht uit…
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/06/21/iran.woman.twitter/index.html
…”The final moments of her tender young life leaked into the pavement of Karegeh Street today, captured by cell phone cameras”
rabbit hole v. Bush-Cheney-Abrams: http://www.truthout.org/061809J
cruzio zegt:
22 juni 2009 om 01:40
Carter was een pinda-boer met de ballen verstand van wereldpolitiek en Obama is een halve pinda die de ballen verstand heeft van boeren die de macht hebben in het Midden-Oosten.
Er werd onlangs op het NOS journaal uitgelegd dat de terughoudende opstelling van Obama te verklaren was door het feit dat er rekening mee moest worden gehouden dat het huidige bewind in Iran zou blijven zitten en dat men er dan nog vier jaar lang in alle redelijkheid mee zou moeten omgaan zonder te veel te provoceren.
Uit angst voor het nucleaire programma.
De Duitse TV had een andere verklaring, de terughoudendheid was om het huidige Iranese bewind niet de wind in de zeilen te geven door te kunnen zeggen dat Amerika c.q. het Westen de aanzetters van buitenaf zouden zijn die de “terroristen” hebben aangespoord tot revolutie.
Wie heeft er gelijk?
Overigens, de opstelling van Obama doet mij sterk denken aan een ander politiek onbenul aan wiens handen bloed kleeft en elke dag zijn handen wast in vermeende onschuld.
Als je blut ben, kun je moeilijk een grote mond hebben.
Dit stukkie is een beetje over de top.
Waarom ? Alleen al om de ongehoord rare veronderstelling dat landen van buiten ooit in zullen grijpen bij een land zijn binnenlandse verkiezingen.
En verder staat het natuurlijk iedereen vrij om nu nog steeds alles te geloven wat Bush liet verzinnen over Iraanse kernwapens. Het staat alleen niet zo sterk wanneer CIA en Pentagon er zelf niet meer zo erg meer in geloven. Cry wolf, remember ?
De verziekingen zelf (freudiaanse typo intended):
Het zijn 8 jaar GWBush geweest die Ahmadinejad zijn populariteit heeft gegeven. Het wil er bij mij niet in dat Mousavi deze verkiezingen gewonnen zou hebben wanneer er 0% stemfraude zou zijn gepleegd. Hier is een goed artikel over de humdrum en de feiten: http://informationclearinghouse.info/article22868.htm
Het optreden van de Iraanse politie tegen burgers en demonstranten is zoals altijd een dieptepunt geweest. Maar niet dieper dan anders en elders.
Dus… het is een vreemd gebakken taart die ik voor me krijg. Jammer, maar niet helemaal geslaagd.
Wat Harm Schouten hierboven (22 juni 2009 om 00:53) zegt, lijkt mij essentieel:
“Obama is bereid om voor een (schijn)vrede met Islamfascisme Europa en Israel op te offeren. Europa let op uw saeck.”
De “atoom-paraplu” (Hans van Mierlo bijvoorbeeld geloofde er heilig in) was ook tijdens de Koude Oorlog een illusie. Bij een aanval van de Sovjet-Unie op West-Europa (atomair of niet) zouden de Amerikanen nooit atoomraketten op de SU hebben losgelaten. Daarmee zouden ze hun eigen doodvonnis hebben getekend. MAD was immers de bottom line: Mutual Assured Destruction. Zich nucleair bemoeien met een aanval van de SU op Europa zou de zelfvernietiging van de VS hebben betekend. Want wat de VS ook richting SU zouden sturen aan atoomraketten, ze wisten dat de SU altijd tijd een nucleair vermogen zou hebben om vernietigend terug te slaan. Dat heette “second strike capability”, dus het vermogen van de SU om bij een zelfs onverwachte “all out nucleair attack” richting heilstaat vernietigend terug te slaan.
Op dit moment is Iran nog geen nucleaire macht. Maar zal het wel worden als Israël niet op tijd toeslaat. Israël zal echter wel op tijd toeslaan. Omdat Israël weet dat, wat voor regime er ook in Iran komt, het hele Midden-Oosten islamitisch zal blijven en alleen nog maar fundamentalistischer kan worden. Demografie en economie aldaar kunnen maar één richting op: meer armoede, meer islam, meer gekte, meer terreur, meer agressie. Obama voert op dit moment een “containment”-politiek zoals in de KO tegen Rusland. Alleen is de retoriek nog niet aan die feiten aangepast. Obama en degenen die “in Obama “ zijn proberen krampachtig “islam-is-vrede”-gelul te combineren met die tegengestelde werkelijkheid die zich wereldwijd voor hun ogen ontrolt. Maar onze quasi-elite (ook Obama hoort daarbij) zal niet lang meer in ontkenning kunnen blijven leven.
Zou Israël niet bestaan dan zouden de Obama-Amerikanen net zolang wachten tot Iran en vervolgens natuurlijk Saoedie-Arabie atoommachten geworden zouden zijn. Regimewisseling in SaoedieArabië richting apokalyptisch gekken-fundamentalisme à la Amedien Jihad moet je daarbij incalculeren. Heb je het zover laten komen dan krijg je een situatie die vergelijkbaar is met de Koude-Oorlog-situatie, maar de kans is ook dan te verwaarlozen dat de Amerikanen zich nucleair zullen bemoeien met een “nuclear exchang” tussen “het Midden-Oosten” en “Europa” (= Frankrijk met zijn “force de frappe”). Zelfs nu de omstandigheden zodanig zijn geworden dat Amerika, zelf als het zich er wel mee zou bemoeien, waarschijnlijk gevrijwaard zou blijven van atoomraketten op eigen bodem, is het twijfelachtig of ze zich erin zouden mengen. Met grondtroepen al helemaal niet natuurlijk, niet in een “nuclear theater”. Bovendien zijn de Amerikanen nu al, en zullen ook dan zijn, “overstretched”.
In Israël zijn ze, in tegenstelling tot de rest van het Midden Oosten, NIET gek, zoals bekend, dus daar zullen ze inzien dat een islamitisch land met atoomwapen ABSOLUUT voorkomen moet worden. Ze zullen bovendien inzien dat je dat in een zo vroeg mogelijk stadium moet voorkomen. Obama is, met zijn domme Gutmenschen-politiek, degene die nu de onvermijdelijke show-down SNELLER dichtbij aan het brengen is. De Israëli’s zullen beseffen dat Obama het zal laten doorrotten tot Iran in staat is al zijn buren nucleair te bedreigen. Ze zullen de Iraanse atoominstallaties op korte termijn aanvallen. Dan breekt de hel in het Midden Oosten los. De kettingreacties zullen niet te voorspellen zijn. Ook niet die in onze eigen moslim-eclaves in de Europese steden.
Dan komt het vervolg: de echte Apokalyps. Op welke termijn het gaat gebeuren durf ik niet te voorspellen, maar Israël zal zich op den duur niet kunnen handhaven in het Midden Oosten. Die cultuur is te rot en heeft slechts potentie naar één richting: nog rotter, nog islamitischer, nog fanatieker, nog hatender, nog agressiever.
Er is maar één enkele mogelijkheid waarbij dit horror-scenario doorbroken kan worden: als de vrijheidskrachten en de Redelijkheid in Iran overwinnen. Maar dat zal dan ondanks Obama zijn. En dan nog: wat is Redeljkheid in een islamitisch land? Als de allergrootse gekken, zoals de apokalyptikus Amedien Jihad, opgeruimd worden, wat krijg je dan? Het beste wat je kan hopen is in elk geval: machthebbers die inzien dat ze hun nucleaire plannen moeten laten varen.
Maar op termijn blijft er jegens het Midden Oosten maar één politieke mogelijkheid voor het Westen over: containment, maar zonder de illusie-retoriek die nu overheerst. Israël zal daar sowieso niet kunnen overleven. Want bij containment hoort oplopende druk in het expansievat dat Midden Oosten heet. Voor het vat implodeert, zal de inhoud eerst exploderen richting Israël. Dat wil zeggen: Israël zal op een geven moment overlopen worden door een nieuwe aanval met conventionele wapens door een coalitie van Arabische landen. Deze keer zal Israël niet winne, mede omdat het land voor die tijd half leeg gestroomd zal zijn.
De bottom line is dus: waarschijnlijk een aanval van Israël op de atoom-installaties van Iran op korte termijn. Zo niet, dank zij bijvoorbeeld relatief gunstige ontwikkelingen in Iran, dan zal de bestaande containment-politiek langzaam de “islam-is-vrede”-retoriek moeten loslaten. Die onvermijdelijke containment zal de spanning in het islamitische Midden Oosten opvoeren tot een ondraaglijke druk. Die druk zal zich niet vertalen in seculiere, demokratische , verlichte vrijheidsrevoluties, maar in “fundamentalistische” machtsgrepen. In de islam kan men maar één kant uit als het misgaat, richting méér islam. De druk zal ergens heen moeten en dan zal Israël het slachtoffer zijn. Europa kan zich voorbereiden op een nieuwe diaspora van de Joden. In steden met een fors aandeel moslims. Maak je borst maar nat.
Voordat iemand nou gaat zeggen: “Er IS al een islamitisch land met atoomwapens, namelijk Pakistan”: ik bedoel natuurlijk: een islamitisch land IN HET MIDDEN OOSTEN met atoomwapens,
@Martien
Je vertelt dit doomsscenario met zo’n stelligheid dat ik het volgende wel moet tegenwerpen:
Heb je het, door mij eerder gelinkte, artikel gelezen? Stel dat de cyclus zoals die zich tijdens de revolutie van ‘79 voordeed zich werkelijk herhaald? Dus dat er na 40 dagen een opstand komt met weer doden die ook weer een opstand na 40 dagen uitlokken, etc, waarbij uiteindelijk het bewind omver wordt geworpen? Het is niet zo dat heel Iran is afgeladen met religieuze fanatici. Dat betreft slechts een selecte groep welke na de revolutie van ‘79 met de overwinning aan de haal is gegaan en daar juist nu op wordt afgerekend.
Als dit het scenario gaat zijn dan zal Iran een vrijer, democratischer en westerse koers varen, komen Hamas en Hezbollah droog te staan en is er een flinke angel uit het conflict in het midden oosten getrokken.
LS…
Kijk… Onze quasi-elite voelt zich elite omdat ze met mes en vork kunnen eten en een wijncursus hebben gevolgd. Maar bij Obama moet je de katoenzaadjes nog uit zijn krullebol schudden en zijn Muslim-faith zal hem ook geen echte beschaving gebracht hebben.
Ooit liep ik in Utrecht over straat (jaja, soms kom ik buiten) en drukte iemand mij een communistisch blaadje in de handen. Daar kon ik lezen dat de Islamitische revolutie in Iran een volksopstand was, en dat Iran werd geschaard onder de socialistische regimes.
Ik dacht dat het een grap was.
Maar dat was het dus niet. Dit, en het feit dat Iran de belofte in zich heeft om binnen korte tijd Israël een kopje kleiner te maken, verklaard -denk ik- waarom links zich niet voor de demonstranten kan uitspreken.
Want stel je voor zeg dat deze opstand lukt? Dan blijft Irak democratisch ook na een Amerikaanse terugtrekking, krijg je een democratisch Iran, geen Iranisering van Libanon, hernieuwde isolatie van Syrie, een einde aan de steun aan Hezbollah en Hamas, met als bonus de kans op een werkbaar vredesproces tussen Israel en de Palestijnen.
Wat een nachtmerrie?! Zonder steun voor terreur organisaties zullen de Palestijnen zich aan de afpsraken houden waardoor het niet langer mogelijk is de Israeli’s te beschuldigen van oorlogsmisdaden wat het schuldgevoel over de Holocaust zo aangenaam verlicht.
Dit moeten moeilijke tijden zijn voor mensen als Harry van Bommel. Na de overwinning van Obama leek het erop dat zijn gedachtengoed aan de winnende hand was. Nu krijgt George Bush achteraf misschien toch nog gelijk en zullen alle mooie dromen over het van de kaart vegen van Israel als een nachtkaars uitgaan.
Als het lukt met die opstand natuurlijk.
Obama woonde van 1967 tot 1971 in Indonesië en ging naar de Bakusi school. Dat was een openbare school waar ook Hindu’s en Christenen naar toe gingen. Op dit soort scholen draagt men (nog steeds) een school uniform. Het zal zo zijn dat Obama’s vader een moslim was (zoals de meeste Indonesiërs bij geboorte) en hij in Indonesië onherroepelijk met de Islam werd geconfronteerd maar je moet je ook realiseren dat het soort Islam op Java een volstrekt andere inhoud heeft dan elders. Het is doorspekt met animisme en hindu rituelen. Het is onzin Obama om die reden als moslim weg te zetten.
vader = stiefvader
Ik geloof ook dat de opstand in Iran in feite pro-westers is en aangeeft dat de verhoudingen op spanning staan (pro- en anti-westers 50-50). De vraag is of die opstandigen links of rechts zijn. Als ik Iraniërs zoals Afshin Ellian en Wafa Sultan mag geloven, wat ik doe, dan zijn ze rechts. De linkse appeasement is dan dus contra-productief zo niet destructief.
“Het moet en het zal aan ons liggen”.
Volgens Iran zit het westen achter de opstanden, we bemoeien ons er mee, daar komt het door. Volgens veel westerlingen waaronder Joost Niemöller ligt het aan het westen (Obama) omdat we niets doen. Zo blijven we hoe dan ook toch nog bovenaan staan in deze wereld.
This is the same Obamadinejad who tells Israel where it may and may not build houses and that it may not destroy Iran’s nuke facilities.
dan zijn ze rechts
Eh, mijn indruk is dat ze oud ‘oud-links’ zijn. Dat wil zeggen voor vrijheid, gelijke rechten, zelfontplooiing.
Tegenwoordig noemen we dat rechts, ‘nieuw-rechts’ wel te verstaan.
Nieuw-rechts was vroeger gewoon links, maar links besloot op een goeie dag om in bed te stappen met iedere massamoordenaar, dictator, beul of jodenhater, want dat was een makkelijkere manier om de ideale samenleving te creeeren.
Zoals goden al zeiden: Wie het paradijs op aarde wil creeeren, heeft eerst een martelkamer nodig.
Rechts erkende in nieuw-links zijn meerdere. Ontruimde huilend het speelveld en ging in een donker hoekje te gaan zitten mokken. Zo kwam het vrijheid, gelijke rechten en zelfontplooiing tegen.
Daniël, ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Ron, alleen in de grote steden is de stemming pro-Westers. En dat is een minderheid. De rest van het land is zo orthodox als maar kan. Het zijn de boeren die door de Sjah helaas enorm werden verwaarloosd, die de macht in handen hebben. Zij waren verantwoordelijk voor de val van de sjah, en zij zijn het die de woestijnnazi’s in het zadel hielpen en houden.
Geert Geel, als de opstandelingen dat ook geloofden, dan zouden ze niet opstaan want dan zouden ze onmiddellijk worden neergeslagen. Inderdaad waar nu ook van boven mee gedreigd wordt. Ik moet het daarom op 50-50 houden.
@Professor van Frikschoten. (22 juni 10:31 uur) Ik begrijp dat ik wat apodictisch-dogmatisch-apokalyptisch overkom. Maar ik ben toch nog een béétje genuanceerd geweest. Ik zei:
“Er is maar één enkele mogelijkheid waarbij dit horror-scenario doorbroken kan worden: als de vrijheidskrachten en de Redelijkheid in Iran overwinnen. Maar dat zal dan ondanks Obama zijn. En dan nog: wat is Redelijkheid in een islamitisch land?”
Jij denkt dat, als Iran “vrijer, democratischer en westerser” wordt er “een flinke angel” uit het conflict is getrokken. Jij denkt dat Hamas en Hezbollah dan komen “droog te staan”.
Ik denk dat je enigermate gelijk hebt, in die zin dat, met een gematigd Iran zonder nucleaire ambities, de apokalyps op de wat langere baan geschoven zal worden. Maar de demografische druk en de “fundamentalisering” die daar onvermijdelijk bij zal horen zal op termijn toch leiden tot een oorlog tegen Israël. De Israëli’s zullen tegen die tijd dermate gedemoraliseerd zijn – (en terecht want de islam, de Midden-Oosten-cultuur in het algemeen, is niet humaniseerbaar )- dat ze in grote aantallen zullen wegtrekken. Naar West-Europa onder andere.
Het punt is dus dat die islamitische cultuur maar één kant op kan. Méér islam. En zelfs al zou er iets anders komen dan een nóg fundamentalistischer islam, denk je dat daarmee culturele karakteristieken verdwijnen die nog ouder zijn dan de islam en er 1400 jaar lang door versterkt zijn? Te weten: liegen, wreedheid, Untertanengesinnung , fatalisme en corruptie?
Ik citeer me eige maar even uit me eige werk (“Joost Zwagerman in historische quarantaine”):
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7814
Ik schreef toen:
En als je mij niet gelooft, lees dan de woorden van onze ex-ambassadeur, in Saoedie-Arabië en Pakistan eens. “De Tragopan van Kohistan” is antiquarisch op het internet nog te koop. De ondertitel “Over klimmen, geloof en de Great Game” is misleidend en misschien wel bewust, want met de islam weet je het nooit: voor je het weet word je voor een camera of op een Amsterdamse straat afgeslacht onder een hysterisch “Allahu Akbar!” Misschien dus uit veiligheidsoverwegingen staat achterin dat boekje een heel verrassend hoofdstuk met de onschuldige titel “Uitpakken”. Daar vertelt deze hoge diplomaat in . . . .eh, ja . . . . . iets diplomatiekere woorden hetzelfde dat ik (. . .) ook zeg over de islam. Martin Sommer besprak dit boekje van Marcel Kurpershoek “arabist, diplomaat en de helft van een schrijversechtpaar”, de andere helft zijnde Betsy Udink die in “Allah en Eva” een boekje opendeed over de vrouw in de islam. Ik citeer Sommer (Volkskrant, 26-01-07):
“De onontkoombaarheid van de politieke islam wordt nog versterkt door twee ideeën, de overwinning en het martelaarschap. Je zou hier bijna spreken van klassieke dialectiek: hoe dan ook, de islam zal uiteindelijk zegevieren. En omdat het martelaarschap het hoogst haalbare is voor een gelovige, draagt elke nederlaag automatisch óók bij aan de overwinning. Zo wordt armoede rijkdom, achterlijkheid wetenschap, discriminatie rechtvaardigheid, wreedheid erbarmen, en uiteindelijk wordt waanzin verstand. Deze ideeën worden door vele miljoenen aangehangen, en hebben door Bin Laden nog een extra impuls gekregen. Kurpershoek kan het niet laten schampere regels te wijden aan de ‘arrogant bescheiden, hooggestemde bruggenbouwers’ in Europa die in werkelijkheid vooral bijdragen aan het verdoezelen van groeiende problemen. Overheden doen onder druk van Amerika mee aan de jacht op terroristen, terwijl het politieke debat in Europa beschuldiging op verwijt stapelt, gericht aan de Verenigde Staten.‘Maar het is beter de feiten onder ogen te zien.’ Dit alles schrijft niet een opgewonden ‘islamofobe’ columnist, maar Harer Majesteits plenipotentiaire vertegenwoordiger, tot voor kort standplaats Islamabad, tegenwoordig Ankara.”
Einde citaat uit mijn kritiekje contra de heer Zwagerman. Kurpershoek is, zoals Sommer zegt, tegenwoordig ambassadeur in Turkije. Ik zou willen dat zijn tekst on line beschikbaar was. Bijna 40 pagina’s lang put deze ervaringsdeskundige bij uitnemendheid zich uit in uitleg waarom hij zo diep wanhoopt aan de mogelijkheid van de combinatie islam & humane dynamiek. Mijn doemscenario is, wil ik maar zeggen, niet weg te redeneren als zijnde uitsluitend een gevolg van mijn particuliere sombere geestesgesteldheid. (Niet dat u dat deed, overigens, weledelzeergeleerde Van Frikschoten!)
Ron, je zult zien dat ze een dezer dagen met heel veel geweld worden neergeslagen. De opstand is kansloos.
Geert, ik denk van niet. Het is veeel overtuigender om de zaak ‘uit zichzelf’ te laten polariseren. Als ze de zaak kunnen versnellen, zullen ze dat niet laten, omdat dat ook meer fundamentalisme betekent. Verkiezingsuitslagen manipuleren helpen hier niet tegen; ze zijn funest. (Vraag maar aan links.)
Ach het zou zo mooi zijn. Een mogelijkheid op vrede in het midden oosten, secularisering van de Islam, geen nuclaire confrontatie, het einde van de invloed van Hamas en Hezbollah.
Dat alles ligt in het verschiet als het de Iraanse bevolking lukt het juk van de Ayatollah’s af te werpen.
Maar als het lukt dan is dit de belangrijkste gebeurtenis sinds de val van de muur. Véél belangrijker dan 9/11.
En een mazzeltje voor Obama. Wel griezelig om te bedenken dan een doemscenario verhinderd wordt door een opstand die net zo goed niet had kunnen plaatsvinden.
Nouja, de kans dat het de opstandelingen lukt is inderdaad zo goed als nul.
Om Obama nu de schuld te geven van alle doden, gaat toch echt te ver. Hij is van het principe dat elk land in de eerste plaats zijn eigen boontjes moet doppen. Hij wil niet de politie zijn zoals Bush en zijn trawanten altijd veronderstelde te zijn. Ik kan nu niet zeggen dat die grote dingen hebben verwezenlijk.
) van de zijlijn toekijken. en nederig zijn.
De opstand tegen het regime moet van binnenuit gebeuren, vanuit de eigen bevolking. Alleen dan kunnen er grootse dingen gebeuren. Laten wij, “het grote westen”(waar alles ozo goed gaat
Hij is van het principe dat elk land in de eerste plaats zijn eigen boontjes moet doppen.
In de geest van John F Kennedy misschien?
Geldt dat trouwens ook voor Israel? Mogen die hun eigen boontjes doppen in de Westbank?
Kijk, zolang een regime niet het mandaat van de bevolking heeft kan het niet legitiem zijn, ook al heeft het een afgezand in de VN. De enige wijze waarop het aan de macht is gekomen en de macht handhaaft is door middel van geweld en onderdrukking.
Aangezien zo’n regime steunt op een geweldsmandaat (wij hebben de wapens dus wij maken de dienst uit) is het een goede zaak als het verdwijnt en vervangen wordt door een overheid die haar mandaat om te regeren rechtstreeks van de bevolking krijgt.
Laten wij, “het grote westen”(waar alles ozo goed gaat ) van de zijlijn toekijken. en nederig zijn.
Nu kunnen we niet zoveel doen, dus dit terzijde. Maar waarom zouden wij die in vrijheid en welvaart leven, onze schouders ophalen als een van de grootste beschavingen uit de wereldgeschiedenis zich probeert te bevrijden van een barbaars en achterlijk regime?
Omdat wij ook niet perfect zijn? Wat een raar argument?!
Bij mijn weten is er géén site in Nederland die permanent info verzamelt en uitwisseling met de twitterende Iraniërs makkelijker maakt. Heeft iemand een idee om zo iets op te zetten? Ik zou uiteraard niet durven vragen om de site van onze gastheer Joost daarvoor te gebruiken, dat zal de rekening wel flink ophogen. Laatste berichten zijn dat er regio’s zijn waar het mobiele telefoonverkeer geblokkeerd wordt door het regime. Dat geeft aan hoe nijpend het wordt in Iran. Ik voel me zeer verplicht de vrijheidsstrijders daar te helpen en te steunen waar ik kan. Dus, beste luiden, denk met me mee!
Geert Geel zegt:
22 juni 2009 om 12:25
Je vergist je. Ik heb plenty geluiden vernomen dat ook plattelandsluiden het zat zijn en dat zelfs oude vrouwen zich ronduit uitspreken tegen het regime.
Botte, de enige manier om het regime te ontlopen en toch berichten uit te wisselen is door anoniem en vanachter proxies te werken, waardoor IP adressen niet te achterhalen zijn. Bijv http://www.stayinvisible.com/
Ron en Botte, ik help het je hopen. Het is zo’n beetje de laatste kans voor het Midden Oosten om te ontsnappen aan een nieuwe oorlog.
Fred (22 juni 2009 om 15:3) is van het principe dat elke maffia die zich van een “failed state” heeft meester gemaakt, zijn gang mag gaan. Auschwitzt u vooral rustig verder! Wij beschouwen dat als een binnenlandse aangelegendigachtigheid!
In Trouw – op donderdag 23 december 1993 -, schreef ik een artikel onder de titel. “Rekolonisatie met de rechten van de mens in de hand?”. De hoofdstelling daarin luidde: “Wie wil dat de dief van zijn autoradio vervolgd wordt, moet ook niet toestaan dat twee straten verder in de global village gemoord en gemarteld wordt.”
Ik wil hier even educatief bezig zijn en de jongens en meisjes die wellicht nog enige rest van ontzag hebben voor academische titels en “maatschappelijke status” uit een mogelijke droom helpen. Ik heb in mijn leven deze stelling aan enkele Grote Persoonlijkheden mogen voorleggen. Face to face, in een interview-situatie.
Een ervan was Jan Marijnissen aan de vooravond van de dag waarop hij voor het eerst de Tweede Kamer betrad. Het was een interview voor Trouw. (Ik kan het even niet terugvinden) Ik weet nog dat ik, gezellig aan de huiskamertafel in Oss, aan Jan bovenstaande stelling voorlegde over die “global village”. Het waren de dagen dat de term “humanitaire interventie” nog niet was uitgevonden. Grote Jan kwam niet verder dan een verhaaltje dat cirkelde rond “onze jongens die moeten sneuvelen in dienst van de kapitalisten.” In de weerslag van dat interview zal de lezer dan ook niets terugvinden over de visie van Jan Marijnissen over buitenlandse politiek.
De tweede was Lolle Nauta, de inmiddels overleden professoraal filosoof te Groningen. Ook rond die tijd, 1993. Hoe die reageerde op mijn bovenstaande stelling rond autoradio, genocide en politie-optreden is een hilarisch en bedroefd verhaal op zich. Een verhaal van hoe ongelooflijk kleingeestig en dom deze professor zich manifesteerde. Weet je wat? Ik zal eens aan Joost vragen of hij dat verhaal wil publiceren. Het is een tragisch verhaal — voor mij ook ! – maar vooral voor Nauta. Dat houden jullie tegoed, lieve lezertjes! Als Joost het wil.
Het is diep treurig dat zoveel mensen in Amerika en Europa deze Obama steunen en toejuichen. Hij versterkt de gevoelens bij de moslims dat zij gelijk hebben en wij op onze knieën moeten.
Hoe kan een president van een land met zulke idealen en zo’ n vrijheidslievende grondwet, zich zo aan de zijde van “derde wereldlanden” opstellen, die alleen maar kritiek op het vrije Westen hebben.
Hij toont geen enkele ruggengraat en heeft de slappe hopuding van Europa overgenomen.
Maar hij zal erachter komen dat het allemaal niet zal werken.
Ik mis Reagan and Bush jr. !
En als jullie het condoleance register getekend hebben ook even naar:
http://www.petitionspot.com/petitions/omidadvocatescom/
Spread the word!
Protest tegen uitblijven actie UN: http://www.petitionspot.com/petitions/omidadvocatescom/
@Martien Pennings
Ben zeer benieuwd naar dat verhaal over die Groningse prof.
Lolle Nauta.
Ik herinner me nog, ‘t was rond ‘68, ‘n TV-uitzending v/d VPRO, een discussie-avond over “Anti-Autoritaire Opvoeding”, voorgezeten door ene Nauta, die “spontaan” overgenomen werd door ‘n horde van hetzelfde soort crapuul als Cohn-Bendit, je weet wel zo’n Groene Linkser, die het wel lekker vond, dat gefriemel met kindertjes.
@Martien
Van Lolle Nauta heb ik ‘Het onbehagen in de filosofie’ gelezen, dus ik geloof je meteen 100%! Linkse flapdrol en manipulator.
Bostom heb ik niet gelezen, maar des te beter Huntington, en zijn essentie is: ‘Niet mee bemoeien’ Dat zou een positieve inhoud kunnen krijgen door een nieuwe VN op te zetten, waar alleen staten die zich werkelijk aan het handvest conformeren deel van mogen uitmaken. Natuurlijk zijn er mensen die de gezelligheid van wrede achterlijkheid niet kunnen missen, en liever met iedereen het gesprek aangaan. Daar tegen helpen ferme oorvijgen!
In ‘56, ik was elf, twaalf greep mij de Hongaarse opstand hevig aan.
Ik hoorde de radio-reportage’s, zag de Polygoon-beelden in de bioscoop.
Las de kranten.
Aan de overkant van de straat was ‘r een CPN-kantoortje.
In mijn kinderlijke machteloosheid heb ik de ruiten daarvan toen bekogeld met sneeuwballen.
Het erge is, dat in deze tijd van geavanceerde massa-media, er nauwelijks iets naar buiten komt over de situatie in Iran.
De officiële media, voor het grootste gedeelte, spelen stommetje.
Het is werkelijk om te janken.
Wat is het standpunt van de PVV over de VN?
links besloot op een goeie dag om in bed te stappen met ….
Hm – links heeft helaas altijd in bed gelegen met moordenaars, tirannen en grootheidswaanzinnigen, en wel bij voorkeur als de moordmachine overuren draaide..Wat je zegt slaat voornamelijk op d’n eenvoudige brave werkmensch die PvdA stemde ivm de WAO en de emancipatie van de gewone man, maar zeker niet op de voortrekkers..
Dat gelul over links.
Stemde de brave Werkmensch in de 50-er jaren PVDA om Communistische moordmachines te ondersteunen?
De toenmalige voortrekkers van de PVDA hadden al genoeg te stellen met de Christelijken, die, van KVP tot SGP, de banvloek over stemmers op de PVDA uitriepen.
De WAO bestond toen niet eens…
Lazer toch op met die ongenuanceerde prietpraat.
@jelle
Niks gelul over links. Alle links is antikapitalistisch! Links lullen, rechts zakken vullen! Maar toegegeven, zelfs in abjectheid zit variatie. Bijna per definitie zijn ‘kunstenaars’ links, en nergens is de haat tegen het verleden zo groot als daar. Alleen al de morele superioriteit waarop deze infantielen zo prat gaan wekt mijn kotslust op!
Lees maar eens Beschaving of wat er van over is, en je piept wel anders.
Wat heb ik met KVP tot SGP te maken?
@Paardestaart@daniël
Ik bedoel maar,
Lul niet over “Werkmenschen”, PVDA-stemmers, PVDA-voorlieden, die in die tijd Joe Stalin, Beria ‘n toffe peer zouden hebben gevonden.
Hebben die zich toen en masse bij de CPN aangesloten?
Daarop gestemd?
Ik word daar zó ziek van!
Dat gekoketteer met dat “links”, “rechts”.
Dat dédain over de “Werkmensch”.
Jelle, wat Daniël en Paardestaart volgens mij bedoelen, en ik ben het met ze eens, is dat de arbeider of de gewone man, vroeger (oud) door links werd gesteund maar nu (nieuw) door rechts. Net zo werd de elite vroeger (oud) door links aangevallen maar nu (nieuw) door rechts. De schoen zit dus aan de andere voet. Oud-links is inhoudelijk, in het belang van de respectabele werkmens, hetzelfde als nieuw-rechts! Daar ligt de nuance volgens mij.
kapotte rits zegt:
23 juni 2009 om 01:33
Je snapt ‘r de ballen van.
Nú word jij verketterd, als PVV-stemmer, van rechts tot rechts, om maar weer in die terminologie te vervallen.
(ik weet niet, wil ‘t niet eens weten of jij ‘n PVV-stemmer bent).
Van rechts tot rechts.
Dat zeg ik niet zomaar.
ALLE partijen in de 2e Kamer struikelen overelkaar om Wilders en zijn stemmers te ex-communiceren.
Die hele terminologie “rechts”, “links”, deugt niet meer.
Van VVD tot SP, (zó goed?Krijg je die Christelijken d’r gratis bij).
Stemde de brave Werkmensch in de 50-er jaren PVDA om Communistische moordmachines te ondersteunen?
Nee Jelle, maar dat bedoel ik nou juist..Die deed dat gewoon uit dankbaarheid voor de AOW van vader Drees, en in de hoop op een beter bestaan..Daarom werd het kader eigenlijk een beetje boos, omdat de arbeider zo materialistisch was; omdat hij helemaal niet zat te wachten op de ineenstorting van de “bourgeoismaatschappij” en van het kapitalisme
Sindsdien noemen ze de gewone mensen opeens materialistische, benauwde nationalistische consumentisten met onderbuiksgevoelens die de luiken dicht willen doen, itt tot de kosmopolische, ‘hoogopgeleide’ wereldburger die beter weet, die niet bang is voor zijn baantje; die helemaal geen boodschap heeft aan de nederlandse cultuur, en die de hele derde wereld wil binnenhalen om het kolonialisme goed te maken enzo, en de slavernij, en het westerse imperialisme en al die akelige nare dingen die het blanke ras nu eenmaal bij voorkeur doet..
Dit itt de nobele wilde dus, waar wij inhalige westerlingen heel wat van kunnen leren en die allemaal verrijkende trekjes heeft waar wij nog een puntje aan kunnen zuigen
Links en rechts zijn geen achterhaalde begrippen – wáren ze dat maar..
Rechts bestaat overigens helemaal niet meer; dat is gewoon een scheldwoord geworden waar ‘extreem’ voor hoort en het wordt gebruikt voor mensen die uit de pas lopen..: je kunt het om je oren krijgen als je het niet eens bent met de weldenkende elite die de kar naar de socialisme wereldorde aan het trekken is in opdracht van het politburo, omdat de arbeiders daar bij nader inzien eigenlijk helemaal niet om stonden te springen
Die scheldwoorden hebben ze geleerd van Stalin trouwens – die zei ook opeens dat Hitler een fascist was, terwijl ze toch uit hetzelfde ei gekropen kwamen..Het programma van Hitler zou je zo maar kunnen aanzien voor een verlanglijstje van Groen links; en dan hoef je trouwens van de joden alleen maar zionisten te maken!
En Stalin zei dat dan ook alleen maar omdat Hitler en hij in dezelfde vijver zaten te vissen, heus niet omdat zijn ideeën hem niet aanstonden; ze waren gewoon net zo erg..
Kijk – Duitsland moest gedenazificeerd worden, maar mensen die zowat tot een dag voor de muur viel nog communist waren die hoeven van zichzelf niet gedeprogrammeerd te worden, die hebben helemaal niet het gevoel dat ze altijd aan de verkeerde kant hebben gestaan; die zitten gewoon nog steeds op hun stoel de anderen de les te lezen omdat ze die fijne nieuwe wereldorde van hen niet willen..
Misschien moesten we maar een stoppen met het stickertjes plakken op de diverse partijen. Schrijf uw punten op en leg die vervolgens naast die van de gevestigde partijen. U heeft gelijk Ron, daarom loopt Nederland zo vreemd waggelend.
en het heeft niets te maken met het feit dat obama een islamitsche achtergrond heeft een 20 jaar lang lid was virulent antisemitsche kerk????
NYT: Macht stroomt meer en meer van de mullahs naar de militairen:
http://www.nytimes.com/2009/06/25/world/middleeast/25iran.html?_r=1&th&emc=th