Mooi he

Mooi he

De VVD Amsterdam ziet een kans liggen. Nu de PVV niet meedoet, en de PvdA van alles de schuld krijgt (terecht), slaat de altijd linksige VVD ineens harde taal uit over theedrinken en Cohen. Maar gaan ze dat ook waarmaken? Vast niet.

Minder mooi

Minder mooi

In Amsterdam dringt het ongenoegen over de multiculturele samenleving maar mondjesmaat binnen. Dat is natuurlijk best vreemd, want er is een reeks incidenten geweest op dat gebied. Bij de afgelopen Europese verkiezingen bleek ineens dat er ook in Amsterdam op grote schaal PVV gestemd werd. Nu zijn ze bij de VVD wakker geworden. De VVD lanceert op hun website een concept-verkiezingsprogramma. Een schetsje eigenlijk, om het eens uit te testen. Aanleiding voor Het Parool, om er meteen een stuk aan te wijden.

Interessant is dat de VVD dat schetsje toespitst op de kwestie van de scheiding tussen kerk en staat. De gemeente Amsterdam had hierover een ‘convenant’ doen uitgaan, waarin, met veel moeilijke woorden, die grens als niet erg hard werd gesteld. Nu vindt de VVD: Die grens moet juist wel erg hard zijn. Concreet betekent dat dus: Geen subsidies voor moskeeën, maar ook niet meepolderen met de islam, iets waar burgemeester Cohen een groot aanhanger van is. Cohen accepteert de islam als maatschappelijke kracht (een ambitie die de islam zichzelf ook toedicht) en zoekt dus naar samenwerkingsvormen. Het debacle van de Westermoskee is er een van de gevolgen van.

Gaat de Amsterdamse VVD nu ook zo ver om de subsidies op moslimscholen te verbieden? Dat zou nog eens interessant kunnen worden. En wel zo consequent. Maar dat zit er natuurlijk niet in, want de landelijke VVD houdt zich vast aan Artikel 23, en dan zal die brave VVD Amsterdam daar heus niet van afwijken. Bij lokale bestuurders telt altijd: Lig ik goed bij de landelijke bazen? En de kansen voor een landelijke bestuurscarrière zijn in Amsterdam altijd niet iets groter.

(Overigens houdt ook de PVV vast aan dit artikel, om de christenen niet voor het hoofd te stoten. De PVV wil alleen moslimscholen verbieden.)

Hoe dan ook, met deze voorzichtige move, geeft de VVD Amsterdam aan zich bewust te zijn van het grote speelveld dat de partij ineens heeft, nu Wilders besloten heeft alleen in Den Haag en Almere mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Gaat de VVD Amsterdam daarmee ook eindelijk afscheid nemen van de vergroeïng met de PvdA, of zal dit alleen voor de vorm zijn? De VVD heeft als jarenlange bestuurderspartij natuurlijk flink boter op het hoofd, door medeverantwoordelijk te zijn voor de Noord-Zuid lijn, de containerhaven en nog zo wat bestuurlijke mislukkingen. Ook met het multiculti denken van de gemeente hebben de Amsterdamse links-liberalen altijd van harte meegedaan. Als de meest linkse tak van de VVD, heeft de VVD Amsterdam eigenlijk vooral altijd zijn best gedaan zich politiek onzichtbaar te maken om in de smaak te blijven vallen bij de oppermachtige PvdA. Met uitzondering misschien van VVD wethouder Mark van der Horst, die ooit nog eens een vrolijk boekje schreef over de bestuurlijke spaghetti,maar die daarna snel het bedrijfsleven in dook.

En nu dan ineens het multiculturele drama op de agenda gezet? Hoe geloofwaardig is dat?

Op de kieslijst staan enkele opvallende nieuwelingen, heet het. Op nummer twee ene Marja Ruigrok, met een fris spijkerjasje, en een bloemetjesjurk. Verder is er niks van haar bekend. Op nummer vijf Denise Eikelenboom, vroeger marinepiloot. Wat zijn hun ideeën over de scheiding van kerk en staat? Ze zullen hoe dan ook in de picture komen, nu Maurice de Hond heeft voorspeld dat de lokale VVD’s voordeel zullen hebben bij het niet-mee doen van de PVV. Ze zullen het geheel voor zichzelf kunnen verpesten. Ze hebben een grote kans, en daarom zal er aandacht voor hen zijn.

Zo worden het misschien toch nog leuke verkiezingen. Dat worden het sowieso, omdat de integratie- en immigratiekwesties in stedelijk verband altijd meer op scherp komen te staan. Het gaat in een stad altijd om concrete beslissingen met directe gevolgen en dit doet de emoties oplopen. Maar of er in Amsterdam ook echt een einde zal komen aan de dominantie van de PvdA? Of de zegetocht van islam toeteraars als Marcouch en Elatik werkelijk gestuit kan worden?

Ben bang van niet. Het meepolderen zit VVD Amsterdam te zeer in het bloed. Hoe hard ze nu ook tekeer gaan tegen het thee drinken.


60 reacties op “Gaat VVD 020 het helemaal maken?”

  1. frank zegt:

    Dat het ongenoegen over de multiculturele samenleving nauwelijks in Amsterdam leeft komt doordat de ‘autochtone’ Nederlanders goeddeels in eigen reservaten wonen (grachtengordel, oud-zuid, nieuw zuid, rivierenbuurt, buitenveldert) en datzelfde geldt voor de immigranten (nieuw-west, oost, zeeburg, bijlmer). Men heeft dus betrekkelijk weinig last van elkaar.

    Goed dat de VVD stelling neemt tegen de gedachte dat het moslimgeloof iets is dat je kunt gebruiken om immigranten bij onze samenleving te betrekken. Dat is immers ongeveerd hetzelfde als petrolie gebruiken om een beginnende brand te blussen.

  2. Maarten zegt:

    Het lijkt mij vrij duidelijk dat de landelijke VVD veel last heeft van de lokale VVD. Als de Amsterdamse VVD daadwerkelijk iets wil bereiken zal Rutte zich ook moeten laten horen over het beleid van Cohen. Gebeurd dit niet dan wordt het een kansloze missie voor de landelijke en lokale VVD. Denk ik.

    ps
    Geweldig stuk Joost over Ramadan.

  3. thijs zegt:

    Wat raad je aan Joost? Is er een andere partij?

  4. Joost zegt:

    Thijs,

    Ik wacht de verkiezingen rustig af. Als deze VVD er in zou slagen om zich werkelijk te profileren als de eerst echt seculiere partij in Amsterdam, dan zouden ze daar natuurlijk wel beloond voor moeten worden.
    Er is nog heel weinig aandacht geweest voor het statement dat de gemeente Amsterdam maakte over de scheiding van kerk en staat. Daarin worden die grenzen diffuus gemaakt, en daarmee heeft Amsterdam een knieval voor de islam gemaakt, die in de rest van Nederland nog niet gedaan is. Maar het wordt een lastige discussie, want het is allemaal in zeer ambtelijke taal, uiteraard, om het vooral ver van de kiezer te houden.

  5. luckybee zegt:

    Zo lang Dijkstal en kornuiten nog in de VVD verblijven, vetrouw ik de VVD voor geen cent.Sorry.

  6. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    De SP gaat er met de stemmen vandoor. Die zijn tijdens de Europese verkiezingen gezakt in 020 omdat er een alternatief was om op te stemmen. Het zou verstandig zijn als de SP zich gaat profileren zoals ze vroeger was t.o.v. immigratie maar dat zal ijdele hoop blijken. Ook deze partij is inmiddels gekaapt op een enkele individu na. Amsterdam is redeloos verloren. Wil de laatste het licht uit doen?

  7. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Ik denk niet dat PVV-stemmer uit de hoek van de VVD komen. Het zou kunnen maar het zijn Boze Blanke Mannen die protesteren. Dat protesteren doe je het beste via de SP.
    Hier de cijfers:
    http://gespot.at5.nl/wp-content/uploads/2009/06/2009_ep_stadsdelen1.pdf

  8. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    errata:
    redeloos (hoewel ook wel fraai) = reddeloos
    PVV-stemmer = PVV-stemmers

  9. Wijze van Zion zegt:

    Wat friks zegt: Amsterdam en VVD, een mooie combinatie om samen ten onder te gaan.

    Zapte toevallig langs een programma waarin Harm Edens Job. C. zat te polsen over z’n premierskandidatatuur/ambities!

    En, in het geheel niet meer van deze wereld, begon de man te blozen vanjewelste…niet vanwege de zelfs door Ahmed van vijf voorspelde onhaalbaarheid, maar door het geloof dat ie er zelf nog in heeft

  10. Joost zegt:

    Frik,

    We gaan inderdaad redeloos ten onder. Beslist niet redelijk.

    Verder denk ik niet dat PVV stemmen nu per’s vooral hier of daar vandaan moeten komen. als Maurice de Hond dat soort verschuivingen probeert aan te geven, levert hij ook altijd een zeer rommelig beeld.

  11. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Joost 19:02h
    Het gaat er om waar die PVV-stemmen naar toe gaan, toch? Hoe dan ook een gemiste kans voor de PVV. Maar, ja. Ons hebben ze niet benaderd. Stom van ze.

  12. ethan zegt:

    Marcel Duyvestijn is anders laaiend enthousiast:
    http://www.liefdevollid.nl/content/view/436/8/

    Hier in de Volkskrant een pleidooi om de As Siddieq school te sluiten:

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3955/Sluit_de_As_Seddieq_school

  13. Lewinsky zegt:

    Niets bekend van Marja Ruigrok? Juist wel. Marja is de eigenaresse van onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel dat net een schokkend onderzoek heeft gedaan over de *eetgewoonten* van moslims en niet-moslims, in opdracht van de islampropagandamachine genaamd Ramadan Festival. Over scheiding van kerk en staat gesproken. Zie http://www.ramadanfestival.nl/index.php?nav=nieuws&nid=388

  14. Lewinsky zegt:

    Dat zou Geert Wilders eens moeten proberen. Voorstellen om een onderzoek te houden over de eetgewoonten van moslims versus niet-moslims. Het land zou te klein zijn. Racisme, discriminatie en zo. Fatima Elatik zou een voorspelbare vergelijking maken.
    Maar de VVD Amsterdam is er vooralsnog mee weggekomen.

  15. Francisco Jiménez de Cisneros zegt:

    Ben het helemaal eens met de scepsis van Joost over die dekselse VVD. Iets anders dan het binnenhalen van stemmen die ze anders zouden mislopen kan ik er niet in zien.

    Wil je echt een scheiding kerk/staat (naar bijvoorbeeld Frans model), dan kan dat helemaal niet op gemeentelijk niveau geregeld worden. Schaf om te beginnen maar de subsidie voor al het bijzonder onderwijs af. Wil jij je kinderen van alles vertellen over het FSM, dan doe je dat maar lekker in je moskee, kerk, synanoge of wat er verder nog aan godslasterlijke gebouwen voorhanden is.

    Het gezwam over de gemeente gaat trouwens helemaal voorbij aan de vraag wat nu in feite de kerntaken zijn van de gemeente. Dat zijn er maar een paar, de rest kun je zonder voorbehoud aanmerken als het verspillen van andermans geld – een hobby die bij de PvdA altijd in goede handen is geweest. Met een stad waarin zoveel ruifvreterTs wonen als 020 zal er altijd een pauperpartij zijn die de stad ‘regeert’, wat de VVD verder ook in het programma zet. Amsterdam heeft dan nog het geluk dat er een monumentaal en kostbaar stadscentrum is, maar anders zou het allang het Detroit aan de Amstel zijn.

    Prachtstad trouwens, Detroit.

  16. toetssteen zegt:

    De verkoop van halalvlees schijnt booming te zijn.

  17. Lewinsky zegt:

    VVD en scheiding van kerk en staat? Haha! Dat zou nieuw zijn. In juni 2008 hield de VVD een feestje in Zeeburg met halal voedsel en zonder alcohol. Ja, de VVD was in 2008 goed in scheiden van kerk en staat. http://www.at5.nl/artikelen/8324/halal-en-alcoholvrij-vvd-feestje

  18. Lewinsky zegt:

    Ik ben er zeer voor. Voor de scheiding van kerk en staat. Ik zou het goed vinden als de VVD dat ook was. Zou een pluspunt zijn. Maar het is een omslag voor de blauwe blazers. Neem dit berichtje uit 2007: *Het is Ramadan. En de VVD Oud-West was gisteren te gast bij Agiad voor een Iftar maaltijd. (..) Agiad is een vereniging van jonge Turkse ondernemers in Amsterdam. (..) De VVD Oud-West hoopt ook volgend jaar weer op een uitnodiging*. http://www.vvdoudwest.nl/artikel/4075.htm

  19. toetssteen zegt:

    Seculier zou elke democratie moeten zijn.

  20. Lewinsky zegt:

    Eric van der Burg, fractievoorzitter en lijsttrekker van de VVD Amsterdam blogt in 2008: *Ik was te gast op de Amsterdamse Politie Iftar*. Politie Iftar? Hoezo scheiding van kerk en staat? En wat zegt Eric, de opperscheider: het was *een goed samenzijn met 1150 mensen, waarmee het de grootste iftar van Nederland was*. Nog trots ook. http://www.ericvanderburg.nl/weblog/4767.htm

  21. Lewinsky zegt:

    Het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes is geheel geïslamiseerd. Er is een Meldpunt Moslimdiscriminatie ingesteld door het stadsdeel. Er is in 2004 een convenant gesloten met een moskee. Wat vond de VVD daarvan? De toenmalige fractievoorzitter zei: *De VVD is blij met de poging van het stadsdeel om tot een minder vrijblijvende dialoog met de moskeeën te komen*. Blij met het opheffen van de scheiding van kerk en staat dus. http://www.vvddebaarsjes.nl/artikel/569.htm

  22. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Kijk, fractie leden van de PVV: Leest u ook even mee? Dààr moeten wij het mee doen in 020. Je gaat godverdomme maar beter je best doen om kandidaten te vinden voor Amsterdam! Excusez le mot.

  23. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Marco Pastors zei het al: Doe maar mee in Amsterdam.

  24. Lewinsky zegt:

    Robert Flos is op dit moment vice-fractievoorzitter van de VVD in de Amsterdamse gemeenteraad. In 2006 ging hij op bezoek bij Milli Görüs: *Desondanks kijken we allemaal terug op een zeer geslaagde eerste contactbijeenkomst tussen de VVD en Milli Görüz. Binnenkort zal ik met een andere tak van Milli Görüs een Iftar-maaltijd nuttigen (feestmaaltijd ’s avonds tijdens de ramadan). Ben benieuwd!*.
    Ja hoor. Scheiding van kerk en staat wat de klok slaat. http://www.vvdamsterdam.nl/artikel/3020.htm

  25. Eric zegt:

    Lewinsky: dank voor de postings, schokkend en het maakt de VVD compleet ongeloofwaardig. Tout politiek Amsterdam lijkt in de ban van de Islam. Dan ben ik blij dat ik in Rotterdam woon.

  26. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Je gaat mij niet vertellen dat er in heel Amsterdam geen fatsoenlijke vertegenwoordiger voor de PVV te vinden is. Ik spreek nogal wat mensen, zo overdag, van ondernemers tot journalisten, schrijvers en vrije beroepen. Spuug ziek zijn ze van die zalfige politiek hier. En het zijn goede redenaars. Evenwichtige mensen op belegen leeftijd die niet over één nacht ijs gaan. Maar ook mensen die houden van hun stad en het naar de haaien zien gaan door het geneuzel en de totaal achterlijke regelgeving van de linkse tsaren en de misselijk makende vrijpartijen met het gajes wat deze stad moedwillig naar de filistijnen helpt voor het belang van hun eigen knip en electoraat. Dit is de hoofdstad van het land, Wilders. Dit is bijna een oorlogsgebied bij tijden. Tientallen auto’s zijn hier afgebrand omdat een mongool een politieagent wilde vermoorden. Hier moet je wezen. Hier moet je zijn!

  27. Francisco Jiménez de Cisneros zegt:

    Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:
    20 augustus 2009 om 23:01

    Er zullen wel niet veel mensen te vinden zijn die aan een permanent bewakingsinfuus willen liggen. Raar eigenlijk dat juist mensen als Cohen, Marcouch en Elatik niet permanent bewaakt worden. Het lijkt mij dat zij een zeer groot risico nemen. Zelfde geldt voor de rest van de PvdA-maffia in 020.

    C’est arrivé près de chez vous: Being Geert Wilders.

  28. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Francisco Jiménez de Cisneros 23:13h
    Daar heb ik ook over nagedacht natuurlijk en dat is inderdaad een laatste definitieve overweging om af te haken. Je wil geen mes in je flikker of een kogel door je kop.
    Maar WIE zouden dat dan doen? En wat is onze toekomst als we zo met het zweet in de bilnaad ons zitten te knijpen? Het is tijd voor een ommekeer. Definitief.

  29. Lewinsky zegt:

    @Eric 23:12: Ja, wrijf het er maar in. En ik zou niet weten wat ik anders zou moeten stemmen dan VDD, hier in Amsterdam. Dat is nog het ergste. Jullie in Rotterdam hebben he maar makkelijk met Leefbaar.

  30. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Maar ik wil het wel doen hoor. Nodig mij uit, PVV. van.frikschoten@gmail.com
    U zal versteld staan. Versteld dat er achter al de liederlijke verhalen waar ik dagelijks het internet mee vol typ uiteindelijk toch nog een mens met verstand zit. Zo als het bij de meeste mensen het geval is. Maak je geen illusies.

  31. Joost zegt:

    Lewinsky kwam met een reeks zeer overtuigende voorbeelden waaruit blijkt dat de VVD in Amsterdam de islam beschouwt als een maatschappelijke partner voor de politiek, in een poging, net als de PvdA, daar stemmen te winnen. Daarmee overtreedt inderdaad ook de VVD de grens die er moet liggen tussen kerk en staat.

    Maar goed, lees dan eens dit citaat op hun website, met het opzetje voor het verkiezingsprogramma:

    De laatste jaren is de scheiding van kerk en staat in Amsterdam volgens de VVD vaak geweld aangedaan. Voorbeelden hiervan zijn het convenant en de grondprijsdeal met Milli Görüs over de Westermoskee, de overheidssubsidie voor het uiteindelijk niet van de grond gekomen islamitische debatcentrum Marhaba en de dreigende combinatie van zieltjes winnen en jongerenwerk door Youth for Christ in de Baarsjes.

    Dat is dan toch een opzetje in een andere denkrichting? Of is het alleen maar gemakkelijk kokketeren met een nu aantrekkelijk kiezerspotentieel, de PVV stemmers?

    Wie het weet mag het zeggen.
    Ik ben vooralsnog vooral benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

    Ik heb trouwens wel een idee voor een mogelijk scenario: Interne, linksige krachten binnen de partij, zullen ervoor zorgen dat er wel Wilders-achtige signalen gegeven mogen worden voor de verkiezingen, maar dat er nooit echt harde uitspraken over bijvoorbeeld de maatschappelijke ambities van de islam gedaan zullen worden.

  32. Joost zegt:

    Landelijk staat de VVD op het standpunt: de Islam is een godsdienst. We doen geen uitspraak over godsdiensten, hoogstens (wat Henk Kamp deed in een notitie) over de extremiteiten ervan.

    De PVV zegt: de islam is geen godsdienst, maar een ideologie.

    Dat is een compleet andere insteek, en heeft ook in de lokale politiek concreet andere gevolgen.

  33. Lewinsky zegt:

    @Joost 23:28: Het is best een goede tekst die jij hebt opgeduikeld op de website van de VVD Amsterdam (dank daarvoor). Maar waarom zetten ze er niet even bij dat ze hun koers 180 graden hebben gedraaid? Die paar extra woorden zouden de tekst een stuk geloofwaardiger hebben gemaakt.

  34. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Joost
    Het lijkt me duidelijk dat de VVD zich nooit in de Ilsam heeft ingewerkt. Net zoals het wetenschappelijk bureau van het CDA zich hier nog nooit mee heeft bezig gehouden. Deze mensen klooien maar wat aan. Een schande is het. Als of je een pyromaan als brandweerman aanstelt.

  35. toetssteen zegt:

    @Van Frikschoten
    Al lezende heb ik mogen constateren dat er genoeg fulminerende LPF leden zijn, maar weinig constructieve PVV leden. U wenst Wilders toch geen tweede LPF drama toe? Schelden is nooit een punt, maar debatteren wel en daar schieten sommigen akelig in tekort. Politiek staat dit soort uitglijders niet toe (tenzij men Groen Links is of zoiets).

  36. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    toetssteen 23:42h
    Daar zit wat in maar overdrijven is ook een vak. Elk mens kan een uitglijder maken. Perfectie is een illusie. Het gaat om de gemeenschappelijke doelen. En als je, zoals bij de LPF, een stel bobo’s met een fikse zak geld in de kamer zet kan je er op wachten inderdaad. Dat soort mensen is niet waar de PVV op zit te wachten. Niet de ego’s. Niet de gevierde zakenmensen maar mensen met ervaring, ballen en een gezond stel hersens.

  37. Joost zegt:

    Tja Lewinsky, wat is de status ervan? Het staat op de officiële website en er staat bij:

    Concept-verkiezingsprogramma Amsterdamse gemeenteraad

    Het is dus een uitprobeersel, maar dan in het openbaar.
    Ik ben het met je eens dat het er nogal uitziet als een ommezwaai. Maar dat zullen ze zelf ongetwijfeld anders uitleggen. Daar zijn politici altijd heel goed in, om zich voor te doen als consequent.

    Eerlijk gezegd weet ik niet wat hun rol is geweest, destijds bij die Westermoskee affaire. Of wat ze precies gezegd hebben toen Marcouch erover begon dat hij een super moslim stadsdeel wilde in West.

    Het is hoe dan ook allemaal niet erg blijven hangen.

  38. Francisco Jiménez de Cisneros zegt:

    Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:
    20 augustus 2009 om 23:27

    Wie het zouden doen? Genoeg zeloten in 020. Komt nog een praktisch punt bij, wat weet jij van gemeentepolitiek en wil je überhaupt wel iets doen in de politiek? Ik ben nergens lid van, heb nergens een abonnement op en haat vergaderingen. Dat helpt niet echt om actief lid te zijn van wat voor club dan ook. Ik haat dat soort dingen, maar ben wel bereid van alles te doen zolang het maar niets te maken heeft met bij elkaar zitten, overleggen, compromisjes sluiten etc. Enfin, je weet me te vinden. Reconquista!

  39. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Francisco Jiménez de Cisneros 23:51h
    Ik weet niet wat je achtergrond is maar als je een eigen toko hebt ben je voortdurend bezig met compromissen, overleggen en handje klap.
    Maar je zal wel in de “Monkey Suite” op de bühne moeten verschijnen. Life is a cabaret, my friend.

  40. toetssteen zegt:

    Maar natuurlijk is perfectie een illusie! Maar denk er wel om als het niet perfect is de PVV zal worden afgeschoten. Beter neemt Wilders dan ook niet het risico, want terwijl de boter nog van hun hoofden afdruipt zullen bepaalde mensen roepen: …….. Vrij ter invulling.

  41. Joost zegt:

    Toets,

    Vandaag in Netwerk drie door Wilders kennelijk afgekeurden uit Venlo. Ze schenen niet zo netjes behandeld te zijn en wilden nu zelf een Wilders-achtig iets opstarten. De PVV wilde er niks mee te maken hebben.
    Zo op het eerste gezicht leken het geen totale malloten. Maar ze hadden slechts één gesprek gevoerd, hoorden dus niet bij het klasje.
    Het sierde ze bijvoorbeeld dat ze niet uit rancune lelijke dingen gingen zeggen over de PVV-ers waar ze mee gesproken hadden, terwijl de journalist dat natuurlijk best wel had willen horen.
    Het is me wat, die politiek.

  42. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 00:13h
    Dat is toch nu al schering en inslag? “Hij gaat het debat niet aan”, “One issue-partij”, en ga zo maar door… Maar modelburger moet je blijkbaar zijn inderdaad. Zullen we het maar niet over GroenLinks of de PvdA hebben. Ik ben van mening dat een volwassen partij dat moet kunnen dragen. Wilders neemt het op tegen onderhand hele volksstammen die hem voortdurend aanvallen. Dan zou een meneer of mevrouw met een vuiltje en een raadszetel een probleem zijn? Ik geloof er niks van.

  43. Francisco Jiménez de Cisneros zegt:

    Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:
    20 augustus 2009 om 23:58

    Werk met iemand samen, al jaren, en we hebben vaak niet eens woorden nodig om af te stemmen wat we willen. Samen zijn we de baas, veel compromissen worden er niet gesloten, we doen alles zelfs zonder (schriftelijke) afspraken. Kwestie van volledig wederzijds vertrouwen. Vrees dat ik zoiets in de (gemeente-)politiek niet ga tegen komen. Ik kan niet goed konkelen of tevreden zijn met halve resultaten en wil ook niet alleen maar overal ‘teuge’ zijn – denk dat het me zeer veel energie zou kosten om juist dat te gaan doen waar ik geen zin in heb.
    Ik handel dingen zakelijk af en ben vrij doelgericht. Heb ooit eens een gemeenteraadsvergadering bijgewoond en kwam er bijkans kotsend vandaan, vanwege de sloomheid, de lange tegen, de malle ego’s etc. Weet niet of dit mijn ding is. In feite weet ik het wel: niet mijn ding.
    Wat niet wil zeggen dat ik geen initiatieven zou steunen of tijdelijk m’n weerzin opzij zou kunnen zetten.
    Gooi anders maar wat op de mail, werkt denk ik sneller. Wat dacht je van een keer een gesprek met GW, als dat te regelen is?

  44. Lewinsky zegt:

    @Joost, 23:50
    Ik ben even gaan googlen. De VVD Amsterdam was helemaal voor de Westermoskee en samenwerking met Milli Görüz, zo blijkt. Twee voorbeelden.
    1) Tom Leest, de fractievoorzitter van de VVD in De Baarsjes noemde die moskee in 2006 *een integratiesprookje*, (grappig gezegd, achteraf gezien, maar hij bedoelde dat toen niet ironisch), en *een gezichtsbepalend gebouw als symbool voor multi-cultureel Amsterdam*. http://www.vvddebaarsjes.nl/artikel/3092.htm
    2) Eveneens in 2006 zei Robert Flos: *Milli Görüz heeft volgens de VVD de laatste jaren op een zeer waardevolle manier bijgedragen aan de integratie van Turkse Amsterdammers, de emancipatie van Turkse vrouwen en het tegengaan van radicalisering*. http://www.vvdamsterdam.nl/artikel/3041.htm

  45. toetssteen zegt:

    Als er een ‘leefbare’ partij uit voortkomt, zou ik al heel dankbaar zijn. Misschien hengelt Geert Wilders er wel naar, maar wil zijn naam er zijn naam voorlopig niet aan wil verbinden.

  46. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Francisco Jiménez de Cisneros 00:27h
    Je zou nog wel eens aan het juiste adres kunnen zijn bij de PVV. Dat is namelijk van weinig compromissen en als ze je in de maling lopen te nemen pak je je spullen en bekijk het maar. Een pracht baan!

  47. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Dat bedoel ik serieus. Er wordt in de Amsterdamse gemeente oeverloos geneuzeld, gewikt en gewogen. Het zijn allemaal mensen zonder visie die het liefst de hele dag naar zichzelf luisteren. Een geperverteerde kliek is het. En dat kan anders. Mensen die de sjeu weer in de stad terugbrengen. Mensen die de hoofdstedelijke knip in de gaten houden en het geld aantrekken.
    Twee voorbeelden die miljoenen aangaan:
    -Het North Sea Jazz festival: niet op ingegaan. Nu heeft Rotterdam het.
    -International Broadcasting Congress in september. Overwegen om naar een ander land te gaan vanwege de huur en de belachelijk prijzen hier.

  48. toetssteen zegt:

    Tja, maar hoeveel gaten kan je schieten in een zestigurige werkweek van Frikschoten? Ik moet de centen verdienen voor al die lieverds die mevrouw Albayrak met royale hand toelaat. Kom erbij! Moeten uw gordijnen rood of royalblauw?

  49. Joost zegt:

    Lewinsky,

    Er valt wel iets af te dingen aan die twee voorbeelden die je geeft van de VVD.
    1. Tom Leest zegt niet dat hij zelf gelooft in dat sprookje. Het is eerder een vlees nog vis verhaal, sommigen zien het zus, andere zo.
    2. Robert Flos zegt ook: In hoeverre is de wethouder bereid om een uitgebreid en gericht onderzoek te doen naar de te verwachten koers van Milli Görüs wat betreft integratie?
    Maar dit laatste voorbeeld vind ik ernstiger, omdat Flos hier niet zegt dat je nooit als gemeente financieel verstrengeld moet worden met zo’n religieuze club. Iets wat hij nu dus wel lijkt te vinden. Flos hoort er nog steeds bij namelijk.

    Bah, nou zit ik de VVD te verdedigen. Dat krijg je er nou van.

  50. Carel zegt:

    De PvdA heeft door de jaren heen de andere partijen in Amsterdam tegen elkaar uitgespeeld. Wie te veel of te hard oppositie voerde, kreeg al snel te horen dat de partij zich niet constructief opstelde. Zo ging de PvdA coalities aan met VVD, CDA en GL in wisselende samenstellingen, en werd de braafste oppositiepartij altijd beloond voor volgzaam gedrag.

    De enige oplossing is een soort paars, een coalitie van VVD, D66 en SP, waardoor de PvdA buiten het college valt. Forget it dus.

    De echte opposanten tegen de PvdA-hegemonie wonen inmiddels in Almere, Purmerend, Haarlemmermeer, enzovoort.

  51. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Carel 01:40h
    On top of that: het barst hier van de Mohammeds en Fatima’s in Amsterdam die het zo wel best vinden. Ze stevenen op de 50% af en de gemeente op een artikel 12 notatie. Maar dat zullen de parkeertarieven voor de bezoekers van de stad, die en masse de stad uitgejaagd worden, wel weer goedmaken.

  52. Caroline zegt:

    Helaas is het in mijn stad al sinds jaar en dag niet mogelijk zonder de PvdA ook maar iets voor elkaar te krijgen, niet alleen vanwege de samenstelling van de Raad maar ook vanwege de samenstelling van het ambtenarenapparaat. De gedachte dat de Raad ook maar enige grip heeft op de ambtenaren is een illusie.

    Ik stem VVD in Amsterdam, en dat zou ik ook doen als de PVV aan de verkiezingen mee deed. Links hebben we al genoeg in Amsterdam, en de PVV is economisch gezien gewoon links natuurlijk, zie bijvoorbeeld het om zeep helpen van de nertsenfokkerij.

    En inderdaad, ik woon in de grachtengordel, maar ook daar hoor ik weinig anders dan dat men er genoeg van heeft, van de verkankering van de stad.

    Gelukkig stemmen we weer ouderwets met bussen hier, zodat de uitslag van de komende verkiezingen beter gecontroleerd kan worden dan die van de vorige.

  53. Kurt Gutterslick zegt:

    Ik ga voor de zekerheid toch maar even het mailadres van van Frikschoten doormailen naar de PVV,
    Ik zie er wel wat in, zou sowieso hogelijk verbaasd zijn als ze nog nooit contact met hem hebben gezocht

  54. Kurt Gutterslick zegt:

    En trouwens, heeft de grote blonde leider jou ook nog nooit gecontacteerd Joost?

  55. Joost zegt:

    Kurt,

    Nee hoor, nooit gevraagd.

  56. Hannalore Platzeck zegt:

    Hier in Amsterdam breek ik mijn nek over de D66 stemmers die allemaal, zonder uitzondering, te keer gaan tegen de zegeningen van de vrije markt. Dat is vreemd, want als het om de economie gaat dan is Alexander Pechtold de meest rechtse politicus van Nederland. Och, de meerderheid van de Nederlanders geloven nog altijd dat onze zomers koud en nat zijn. Wij nemen het niet zo nauw met de realiteit.
    De volgende hoofdstedelijke burgemeester heet Boris Dittrich, of zo. Een roze moskee op de wallen en leegstand in de Bijlmer vanwege een gebrek aan huursubsidie. Ik verheug me er nu al op. Lachen man.!

  57. Paardestaart zegt:

    als het om de economie gaat dan is Alexander Pechtold de meest rechtse politicus van Nederland

    Hoezo is dat vreemd? Zuilen bestaan niet meer hoor – behalve dan een hele dikke rozene..
    Toen hijgende reporters haar grillden vanwege haar overstap naar de VVD zei Hirsi Ali al dat het hele kippehok hier zonder te pikken in de tweede kamer past – er is immers nauwelijks verschil tussen de spelertjes..?
    We’re all socialist now, you know, en rechts bestaat helemaal niet meer, behalve dan als onheilspelende kwalificatie tegen iemand zegt waar je het niet mee eens bent..

  58. Piet Klont zegt:

    @Paardestaart zegt 21 augustus 2009 om 23:28:

    Ik sluit mij graag aan bij die onheilspellende kwalificatie-groep, als dit ons land kan verschonen van linkse heil(voor)spellers die je verguisen wanneer je het eens bent met eerstgenoemden.

    De VVD gaat het in mijn ogen in 020 overigens helemaal niet maken, tenzij het écht zo desastreus is dat de arme stakkers in de achterstandswijken geen andere oplossing meer zien nu de PVV zich heeft teruggetrokken.

    Maar wat moet je met zo’n partij, die landelijk al niets meer voorstelt met een leider als Mark Rutte, een Arend-Jan Boekesteijn, en meer van dat soort nagellakfiguren?
    In hun wanhoop moét het dan wel Verdonk worden, lijkt me.
    De mensen die Pechtold zien als “De Verlosser” geloven in een “Loser”.
    Zijn grote (nog net niet van tranen benatte) reebruine ogen zijn het handelsmerk van het huidige D66.
    Het glijmiddel van de politiek, zoals Theo zo mooi zei.
    (Dit zei hij overigens tegen Boris Miettrich, maar dit terzijde).
    Het blijft een mietjes-partij, D66, dat was het al onder Jantje te Louw en destijds ook onder Lauwe-Jan zal me Worst zijn.
    Helemaal na de uitspraken van Kereltje Alexandertje Pechtoldje over een politieke Haagse slangenkuil etc. zou een stem op deze partij het grootste bewijs zijn voor het politieke onbenul van de gemiddelde (Amsterdamse) kiezer.
    Evenwel is het een meesterzet op het politieke schaakveld van Wilders om niet mee te doen aan dit circus.

  59. Piet, ik hoop dat Rita Verdonk goed meedoet. Ze heeft een imagoprobleem wat door links is gecreëerd maar vervolgens door de PVV is versterkt, de aanhangers dan, voor wie het niet radicaal genoeg kon en kan. En de verstandhouding met medewerkers heeft zij zelf niet goed genoeg gemonitord. Maar ik geloof in haar democratisch gedachtegoed, zoals zij dat toonde met haar web2.0 initiatief. Iedereen doet mee in de beeldvorming en de besluitvorming; wetten zijn van en voor ons allemaal; en alleen als we er samen nog niet duidelijk uit kunnen komen, dan mogen de politieke haantjes hun eigen stokpaardjes rijden. En dat is een heel bescheiden taak. Verder zijn ze er alleen om het proces te bewaken. Niet om hun gelaat met slaolie te politoeren (Filantroop over Pechtold).

  60. kapotte rits zegt:

    Lokaal is er geen noodzaak voor PVV deelname aan de politieke besluitvorming.
    waarom wil hier niemand nota van nemen?

Boeken

Koop mijn boeken bij Bol.com Koop mijn boeken bij Bol.com
Klik hier voor een overzicht van mijn boeken