15
aug

De werkkamer van premier Wilders

De werkkamer van premier Wilders

Wilders omzeilt de gemeenteraadsverkiezingen. Gelijk heeft die. Hij geeft serieuzer als ooit aan te willen regeren. Maar met wie? Uiteindelijk zal de SP de enige optie blijken, die andere anti-elite partij, met een vergelijkbaar economisch programma.

Over schaduwen springen...

Over schaduwen springen...

Wilders maakte vandaag bekend dat hij de gemeenteraadsverkiezingen zo goed als geheel naast zich laat liggen, bij gebrek aan goede mensen om de plekken in te vullen. Daarmee blijkt dat hij, anders dan veel mensen in Nederland denken, een behoedzaam politicus is. Hij kan hard zijn in zijn uitspraken, grof zelfs, maar alles staat bij hem in het teken een hogere strategie.

Hij heeft natuurlijk gelijk. Het doel dat Wilders nastreeft is een revolutionaire verandering in het denken over immigratie en de rol van de islam onder de immigranten. Anders dan bijvoorbeeld Bolkestein, is Wilders er zich van bewust dat de modernisering van de Westerse samenleving, geen vanzelfsprekend gegeven meer is, zoals dat sinds de jaren zestig leek te zijn, maar dat dit een strijd vraagt, en dus gedragen moet worden door een brede beweging. Wilders maakt daarbij gebruik van populistische middelen, maar hij heeft goed gezien dat het populisme bijna altijd opkomt en ten onder gaat door interne scheuring. Het LPF trauma heeft zich bij Wilders vastgezet in zijn strategisch denkraam.

Het gevaar van scheuring en verbrokkeling dreigt trouwens niet alleen voor een populistische beweging. De hele Nederlandse politiek draagt het virus. Ook bestaande partijen als de VVD en de PvdA raakten intern verscheurd, omdat de fundamentele vragen over het immigratievraagstuk nooit werden gesteld en de echte antwoorden dus ook uitbleven. Juist uit angst voor een scheuring. En juist daarom vervaagden de partijen, en marginaliseerde hun maatschappelijk rol. Iets wat in zekere zin ook opgaat voor het CDA, al heeft die partij tot heden een veel sterkere traditie in het succesvol in de luwte blijven. Bovendien zit het CDA nog steeds midden in de macht, omdat een kleine, intellectuele elite binnen die partij de acht jaar Paars heeft gebruikt voor een ideologische heroriëntering . De echte geschiedenis van die stille revolutie moet nog steeds geschreven worden.

Geduld, en de opbouw van een geraffineerde partijstructuur, dat was het geheim van het CDA. Het is ook het geheim van de SP, die, anders dan de PVV, juist vanuit de lokale politiek jarenlang gewerkt heeft aan een even geduldig als gestaald kader. Ook de SP wil niets minder dan een revolutie in Nederland teweeg brengen door de verzorgingsstaat nog verder uit te breiden, en zich bovendien af te keren van de globalisering. Het is een socialistische èn nationalistische beweging.

Minder nadrukkelijk heeft ook de PVV, die, ten tijde van de Groep Wilders, nog een bijna libertaire agenda had, de draai naar de verzorgingsstaat gemaakt. Meer geld voor de zorg, is bijvoorbeeld een van de actiepunten van de partij, de hoge inkomens aan banden leggen ook, en wel door het heffen van enorme belastingen.

Het is vooral de anti-elite houding die de SP en de PVV verbinden.

Qua economisch en sociaal beleid verschillen SP en PVV nauwelijks, en het is dus onzin om de PVV een rechtse partij te noemen. En dan de strijd tegen de Europese invloed, ook daarin vinden SP en PVV elkaar. Ten opzichte van de immigratie heeft de SP een neutrale, licht sceptische houding aangenomen. In de beginjaren van de partij, waren ze zelfs anti-immigratie, maar toen dat zoveel agressie veroorzaakte in het linkse kamp, heeft de partijtop maar besloten het hele onderwerp onbesproken te houden. Laf? Ja, maar het legde ze geen windeieren. O ja, en qua Israël staan PVV en SP lijnrecht tegenover mekaar. Maar hoe belangrijk is dat voor de nationale politiek?

Nee, de enige serieuze optie voor de PVV om te regeren, is samen met de SP.

De enige andere optie zou het CDA zijn, maar juist daar is de religieus gemotiveerde weerzin om de islam te benoemen als een ideologie, en niet als een religie, het grootst. Het verbieden van islamscholen, om maar iets te noemen, komt er nooit door bij het CDA. Bovendien is het CDA, samen met de PvdA, de vleesgeworden bestuurlijke elite, waar vanuit een haast dierlijke walging bestaat voor de volkse PVV.

Hoe groot is de kans dat de PVV inderdaad gaat regeren? Ik denk klein. Heel erg klein. Ik denk dat het een hele lange formatie zal gaan worden met de PVV als de grootste, en dus zoekende, partij, maar dat alle andere partijen uiteindelijk af zullen haken. Ook de SP. Want die willen sowieso nooit regeren. En laat dat nu net de les zijn geweest die Wilders getrokken heeft.

De SP, namelijk, heeft het voor zichzelf verknald. De onwil bij de SP, of zelfs de schijn van de onwil, om te willen regeren bij de laatste verkiezingen, toen de partij zo’n enorme overwinning had geboekt, heeft er bij hen volledig de vaart uit gehaald. Nu zitten ze dus met al die zetels in de Kamer zonder iets te zeggen te hebben. Zoiets zal Wilders niet overkomen. Hij zal enerzijds zijn standpunten zo scherp mogelijk blijven verkondigen, en anderzijds zal hij de onwil bij de andere partijen om met hem samen te werken, uitbuiten. Dat laatste is heus niet zo moeilijk. Elke keer staat er wel weer ergens een partijlid op om, zoals nu weer Fatima Elatik, Wilders te verHitleren, en daarmee zichzelf te diskwalificeren. En dan is er ook nog eens die dreigende rechtszaak die Wilders aan blijvende stemmenwinst zal helpen.

Maar er zijn vooral de aanhoudende integratie- en immigratieproblemen, die alleen door Wilders serieus worden benoemd. Iedereen ziet dat in, maar de andere partijen zijn verlamd geraakt op dit gebied, en bij het belangrijkste probleem van deze tijd staan ze dus met lange tanden.

Ik denk dat Wilders alleen maar echt een kans maakt om in de regering te komen, als hij nog grotere concessies zal doen naar de SP. En dan met name als het gaat om het sociale en economische beleid. Het zal leiden tot het Deense model: De grenzen dicht, de verzorgingsstaat hoog. Maar dan zal niet alleen Wilders nog meer water in de wijn moeten doen, ook de SP zal bereid moeten zijn op tot nu toe ongehoorde wijze over zijn eigen schaduw te springen.

Ik geef het toe. Het klinkt allemaal erg mal. Het klinkt zelfs hoogst onwaarschijnlijk. Zoals gezegd; de kans dat het niet gaat lukken, is het grootst. Maar andere opties zijn er niet voor de PVV. Want een regering kan in Nederland alleen tot stand komen als de coalitiepartijen het in essentie eens worden op economisch en sociaal terrein. En daar zal nu een aspect bijkomen, wat al sinds Fortuyn Nederland opdeelt: De strijd tussen de elite en het volk.


135 reacties op “PVV moet met SP”

  1. Ouwe Knoest zegt:

    Mijnheer Joost,
    Ik heb grondig kennis genomen van de inhoud uwer artikel.
    Het is een mogelijke oplossing.
    Maar let’s wait and see.
    But for now.
    Let’s hope and pray.

    OK.

  2. Bas zegt:

    De PVV wint met 50.00001%.
    Pechtold gaat emigreren naar meer democratische landen zoals Iran !
    Wedden dat hij terug wil komen naar la dolca vita Nederland als hij de gelovige democratie aan het werk gezien heb.

  3. evert zegt:

    Wat betreft de islam, de islamisering en de massa-immigratie verschillen PVV en SP inderdaad minder dan bijv. PVV versus PvdA of PVV versus groen links.
    SP-Kamerlid Karabulut heeft -nota bene: als Turkse seculiere moslima- initiatieven genomen tegen een in Rotterdam gevestigd islamitisch zgn. “pedagogisch” internaat, dat in de avonduren aan de Turkse leerlingen jihad-en sharia-lessen gaf. Daarná volgden pas de Kamervragen van de PVV. Burgemeester Aboutaleb heeft het internaat niet gesloten, omdat volgens hem “het allemaal wel meeviel”.
    Dezelfde Karabulut heeft eveneens actie ondernomen tegen de zgn. “bruggenbouwer” Ramadan, die er overduidelijk een dubbele agenda op nahoudt, maar nog steeds niet uit zijn duurbetaalde positie ontheven is Daarná volgden pas de kamervragen van de PVV.

    Kortom: er zijn zeker perspectieven voor samenwerking tussen PVV en SP, Joost Niemöller noemt er al een groot aantal. Groot probleem is toch het “staatsdenklen” van de SP, de PVV wil weliswaar de allerhoogste inkomens aanpakken, maar de midden- en hogere inkomens van de belastingdruk bevrijden, iets wat ik de SP nog niet zo gauw zie doen.
    Als de PVV erin slaagt om de dertig zetels in de peilingen nog bijna twee jaar vast te houden -wat ik betwijfel- zal regeringsdeelname van de PVV helaas onwaarschijnlijk blijven.
    De PvdA zal niet meer in de regering kunnen vanwege het enorme verlies dat de partij gaat leiden. Maar VVD, CDA, D´66 en eventueel Groen Links of Cu verzinnen wel iets om tot een regeringscoalitie te komen – wél, hoe dan ook, een zeer kwetsbare regeringscoalitie.

  4. Hannalore Platzeck zegt:

    Mijn beste Joost, dit is weer een goed stukje schrijven dat je ons levert. Hulde

  5. D. G. Neree zegt:

    als de huidige regeringspartijen doorgaan met hun geblunder en de maatschappelijke problemen groeien, dan zal de aanhang van Geert Wilders alleen maar groter worden en kan er een regering gevormd worden met een aantal kleinere partijen. En wie weet: misschien slikt de VVD zijn wrok tegen Wilders wel in. In twee jaar kan er veel gebeuren. De tijd zal het leren.

  6. toetssteen zegt:

    Ik zie het uiteindelijk komen tot een coalitie van CDA, VVD en PVV. CDA heeft immers altijd meer opgehad met rechts. Het Nederlands rechts, wat voor Amerikanen ongelooflijk links is.
    Met de SP zie ik er niets van komen omdat Wilders dat zal weigeren. De aanfluiting van Kant na de EU verkiezingen zegt genoeg.
    Een linkse coalitie van splinters? Nee, daar is de CDA en zeker Balkenende te nuchter voor. Je pakt de winst waar hij ligt, je stapt niet in een lekke boot.

  7. vinque zegt:

    Wilders heeft inderdaad vrij rap afscheid genomen van zijn libertair conservatisme en zit qua denkrichting verrassend dicht bij de voormalige CP van Janmaat. Hij ziet ook wel in dat Nederlanders nogal verslaafd zijn aan de verzorgingsstaat. De staat met zijn januskop. De staat die zelf diezelfde verzorgingstaat corrumpeert, die jan en alleman binnenlaat en direkt aan het verzorgingsinfuus zet. Het is me onderhand wel duidelijk dat je er slap volk mee kweekt. Wilders kan niet anders. Hoe wordt hij anders groter dan die 9 zetels die hij nu heeft. Ik denk trouwens dat de Sp nog veel verder gaat zakken in het aantal zetels. Agnes Kant is een hysterisch wijf en van Bommel een nog afschrikwekkender alternatief.

  8. toetssteen zegt:

    Ik denk dat Wilders niet in zal zetten op links, m.i. zou dat het stomste zijn dat hi ooit kan doen. Nee, die schuift keurig naar de rechterflank, anders zou hij een vis zijn zonder kieuwen. Wel zal hij de vergrijzing hoog in het vaandel houden, om daar op juiste wijze rekening mee te houden bedoel ik. Natuurlijk is dat opportunistisch, maar kan iemand me een partij aanwijzen die alleen voor de rede gaat? En, al zou die er zijn, wie zal erop stemmen?

  9. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Nogal een stoute droom. De SP staat niet voor vrijheid maar voor totalitair bedrog Mao-stijl. De Boe-roepers van de straat slaan nog geen gat in een natte krant in de praktijk en dat is de reden van hun tanende electoraat. Die kiezers zijn naar Wilders vertrokken. Dat weet Wilders ook. Vandaar het rode randje om zijn partijprogramma. Wilders is een uiterst slim schaakspeler. Ik kan er maar één partij bij bedenken die zulke kwaliteiten in huis heeft: het CDA. Een coalitie met Wilders als vice-premier zie ik zelfs in het verschiet.
    Dan staat de PVV definitief op de kaart als regeringspartij, het CDA blijft aan de macht en beiden zijn bereid water bij de wijn te doen. Daarom houdt het CDA zich zoals altijd wijselijk stil. Ze hebben in het verleden ook met de LPF geregeerd en aangegeven alle opties open te houden op een enkel tegengeluid na. PVV moet met CDA.

  10. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Bovendien kan de islam-agenda van de PVV mondjesmaat in beleid worden vertaald terwijl het CDA aan haar achterban kan verkopen dat dit uit de PVV koker komt en ze het als compromis moeten slikken. Ik zie dat helemaal zitten.

  11. Jelle zegt:

    Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:
    15 augustus 2009 om 22:32

    Eens. Sluit ook de SGP niet uit, die zijn al een stuk verder dan het CDA en beschikken bovendien over zeer veel bestuurlijk talent. Ze zullen toch wel eens willen regeren?

  12. Jelle zegt:

    Bovendien kan de VVD niet samen met de SP op financieel-economisch gebied, en die partij zal ook wel mee willen doen.

  13. boris zegt:

    Door de opmars van de islam rommelt het steeds meer in de christelijke achterban van het SGP, CU en CDA. Als de dood het lot van de christenen in de Midden Oosten in de toekomst te moeten delen. Denk dat er uit die hoek nog heel wat verrassingen richting PVV zullen komen.

  14. Jelle zegt:

    Wilder’s slimheid bij de formatie zal leiden tot regeringsdeelname, daar ben ik heilig van overtuigd. Enige vraag die onbeantwoord blijft is; is de PVV e rklaar voor? Dit zal Wilders inschatten en bij gebleeken ongeschiktheid zal hij onderhandelingen stuk laten lopen. Vier jaartjes wachten kan de moeite waard zijn.

  15. Jelle zegt:

    boris zegt:
    15 augustus 2009 om 23:19

    Zeker! Hier heeft Hans Jansen genoeg over geschreven en iedereen weet dat veel Christenen de islamisering meer dan beu zijn, man, het gaat er vaak heftig aan toe daar.

  16. Jelle zegt:

    D. G. Neree zegt:
    15 augustus 2009 om 20:18

    Wrok van de VVD? Als ik Paul de Krom zo hoor praten dan kan doe zo bij de PVV. ‘Fatsoenlijk’ rechts noemen ze het alleen voor het onderscheidend vermogen, inhoudelijk is het hetzelfde.

  17. johand zegt:

    Ik denk ook dat het CDA en VVD eerder met Wilders aan de gang gaan. Binnen het CDA rommelt het flink. Er zijn intern twee kampen, een links kamp dat anti PVV is met een aantal bekende “schreeuwers”.

    Een groter deel van de achterban is naar mijn informatie echter pro PVV. Bij de komende verkiezingen zal het CDA een keuze moeten maken, of anti PVV waarbij ze het risico lopen een flink deel van de achterban te verliezen aan de PVV of pro PVV waarbij een kleinere achterban zal overstappen naar linkse partijen. De oude strategie, het niet willen en durven maken van een keuze zal dit keer moeilijker worden.

    Als ik PVV strateeg zou zijn, zou ik er voor zorgen dat het CDA van te voren een keuze gaat/moet maken. Dat kan eventueel door voor de verkiezingen te komen met bepaalde voorstellen, waaruit de kiezer dan duidelijk kan zien waar het CDA voor staat.

    Wel dient de PVV goed na te denken over een eventuele coalitie met het CDA, daar gebleken is dat het CDA soms met een dubbele pet start met een coalitie (denk aan de LPF tijd). Verder is noodzakelijk dat de PVV start met een goed financieel plan. Het aantrekken van deskundigen op dat gebied is ook een must.

    Het CDA is denk ik op dit moment wel klaar met de PVDA.

  18. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @johand 23:37h
    Het CDA zal je in debatten en in de aanloop naar verkiezingen nooit tegen de PVV of Wilders horen ageren. Hooguit zal Balkenende zich beklagen over de teneur in de uitspraken van Wilders want zó is hij niet opgevoed.

  19. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    JP kan daar enorm kribbig over worden.

  20. jelle zegt:

    Tis jammer.
    Die beperkte deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen door de PVV.
    Betekent verdergaand ge-iftar met lulletjes als Boris v/d Ham, D66( Boris Dittrich, leeft die nog?).
    Aanzetten tot miljarden-debacles als de Noord-Zuidlijn door lulletjes als Dales, D66.
    Ik noem maar wat nobo’s van D66.
    Tis lullig om alleen de PVDA van alles wat viesch en vooisch is in deze maatschappij te beschuldigen, daarom.
    CDA-ers en VVD-ers in de deelraadjes kunnen ‘r ook wat van.
    Als ik alleen maar denk aan de verontwaardigde reacties door die stakkers van CDA en VVD in zo’n deelraadje in Rotterdam, op de protesten tegen de Islam-fascist in hun deelraadje, Hizb-Ut-Tahrir aanhangster pur sang Bouchra Ismaili, toen nog PVDA)).
    En de SP?
    Zou Wilders met ‘n hobby-club van dynamiet-hobby-isten als in Weert (afdelings-voorzitter SP) op gemeentelijk niveau, in zee willen gaan?
    Gelijk heeft ie, dat ie zich niet tot dat niveau wil verlagen.

    Mijlenver staan PVV en SP van elkaar.
    Wilders zal nooit Israël laten vallen.
    De SP zal er àlles aan doen om de Joden in de Middellandse zee te laten verzuipen.
    Want dat willen hun Hamas-Hezbollah-vriendjes.

    Ik geloof niet in sprookjes, Joost.

  21. Q zegt:

    De SP zal op het gebied van integratie en immigratie geen enkele concessie doen aan de PVV(zie hun weerzin tegen het beleid van Verdonk). De enigen die dat mogelijkerwijs zullen doen zijn het CDA en VVD zoals ze dat deden bij de LPF. Hoeveel de PVV op dit gebied kan binnenslepen zal het electoraal succes voor die partij bij de daarop volgende verkiezingen bepalen. Kortom: de PVV maakt alleen met het CDA en VVD kans op regeringsdeelname. Van de LPF waren ze ook niet vies en misschien uiteindelijk ook niet van de PVV.

  22. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @jelle 23:52h
    Tja, het is maar de vraag in hoeverre dat jammer is. In Rotterdam hebben ze Pastors al. Amsterdam is al verloren (slechts zo’n 10% bij de Europese verkiezingen) . Den Haag doet de PVV wel mee en Utrecht ben ik niet van op de hoogte. Voor de middelgrote steden is het inderdaad jammer maar om nu met onbeholpen Janmaats en excentrieke boeren Koekoeks in zee te gaan…?
    Nee. Dan maar voor de hoofdprijs.

  23. vinque zegt:

    Geloof me maar dat ze blij zijn bij LR. Dat worden historische verkiezingen 2010.

    Als je Pvv bij de Sp optelt kom je volgens de laatste dehondpeiling uit op 42 zetels.

    Tel je PVV bij het CDA dan zijn het er 61. Aangevuld door de VVD maakt dan 77 zetels. Daar kan dan nog de SGP bij met2.

    Een linkervariant is met deze peilingen nauwelijks mogelijk. CDA 31 + D66 21 + Pvda 15 is bijlange na geen 75 zetels.
    Zelfs met de CU erbij (7) gaat het niet lukken.

    Het oude paars haalt 52 zetels.

    Pvv plus Sp is onmogelijk al zijn er zeker overeenkomsten.

  24. jelle zegt:

    Ik weet het, Frik.
    Boer Koekoeks-en of Janmaats-en.
    Embarassing!
    Met dat soort volk willen wij niets te maken hebben.
    Met dat soort volk rekenen we nog steeds af.
    De Boer Koekoeks en de Janmaatje’s v/d Islamietjes, Grijze Wolven?
    Of die van de Zwarte Medemens?
    Daar durven wij niet mee af te rekenen.
    Als in Rotterdam mannetjes als Tariq Ramadan ‘n schop onder hun hol krijgen(beter nog zo’n Rick Grashoff GL en de rest v/h college, dat die charlatan de hand boven ‘t hoofd houdt), dàn gloort ‘r eindelijk wat licht aan ‘t eind v/d de tunnel.
    Amsterdam is inderdaad al gevallen.
    Sowieso financieel.
    Dankzij Dales(D66), Abouthaleb(PVDA), Oudkerk(PVDA), nog wat andere PVDA-ers en GL-ers.
    En ‘n verdwaalde VVD-er.

  25. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Nog even over de “vleesgeworden bestuurlijke elite” van met name dat CDA. Natuurlijk zijn de dossier vretende karikaturen als Donner en Hirsch Balin vooroorlogse wereldvreemde despoten voor meeste Nederlanders. Ik wist ook niet wat ik zag op dat bordes na de laatste verkiezingen. Dat ze die nog weer van stal zouden halen, zeg. Hoe durven ze. Maar ze zijn er nog, helaas. Toch is dat volk de mooiste uitdaging voor Wilders en Co. om ze met alle egards op hun eigen terrein finaal uit positie te debatteren. Dat Wilders pas op 22 Februari 2006 de PVV oprichtte vergeet men snel. Dat is nog maar 3 en half jaar geleden. Dit heeft echt tijd nodig om te stand te houden en er de juiste mensen voor te vinden. Dit is geen SP die iedere verontwaardigde een cursus “hoe volgens ons te denken” geeft en je verder maar laat aanklooien onder de tomatenvlag in een of ander bestuurlijke positie. Nee, die Wilders is goed bezig.

  26. Joost: “De SP is nationalistisch en socialistisch”. Nationaal-socialistisch dus. Daar heb ik ze nooit geplaatst. Wel de PvdA met GL.

    Ik geloof ook eerder in een brede anti-linkse coalitie. Vooral ook omdat je dan op dit moment haast per definitie de allesbeheersende elite op een dood spoor zet.

    Heimelijk hoop ik dat het niet deelnemen aan de lokale verkiezingen van de PVV een nieuwe kans betekent voor Verdonk en dat die dan uiteindelijk ook (weer) mag meedoen, als de brede rechtse coalitie dan toch het scharnier van de contemporaine geschiedenis mag worden.

  27. de zwartt zegt:

    @ Ron de Weijze 16 augustus 3:04

    Nee, u citeert Joost verkeerd. Hij zegt: “Het is een socialistische én nationalistische beweging.” Sociaal-nationalisme, om het zo maar te noemen, is iets anders dan nationaal-socialisme.

    De PvdA en GroenLinks nationaal-socialistisch noemen, is alleen maar schelden. Letterlijk genomen slaat het nergens op. Of kunt u mij frappante ideologische overeenkomsten aanwijzen?

  28. Zwartt, het mechanisme achter Nazi fascisme is m.i. het opzetten van groepen die “samen sterker” zijn, en deze vervolgens aanzwepen tot steeds brutalere zelfoverschatting, met name door een groot portret te zijn van morele verontwaardiging waar de camera draait. Bij dat laatste heb ik Rosenmöller en Halsema voor ogen. Dat eerste is bekend.

  29. de zwartt zegt:

    @ Ron

    U hebt het over groepen die zich aan steeds brutalere zelfoverschatting schuldig maken.
    Welke groepen bedoelt u? Kunt u ze ondubbelzinnig identificeren?
    Anders praten we maar wat in de ruimte op basis van mistige algemeenheden.

  30. Dit is mijn ervaring met groepen die zich bij links aansluiten: zich verenigen niet op basis van onafhankelijke bevestiging maar afhankelijke.

  31. de zwartt zegt:

    (speciaal voor Ron, volkomen off-topic, of misschien ook niet)

    Overigens is de mens een wezen dat zich van oudsher, zo niet van nature, aan zelfoverschatting te buiten gaat.
    Wat we metafysica noemen, is daar maar één voorbeeld van

  32. Niet altijd. Soms hebben we alleen nog onze spirit om aan het leven te blijven hangen. Ik weet niet wanneer de beste metafysica wordt gemaakt, bij overvloed of bij ernstig tekort. Met mijn eigen metafysica zit ik ergens tussenin denk ik. http://bit.ly/IfPqa

  33. de zwartt zegt:

    @ Ron 04:28

    Dat is geen antwoord op mijn vraag van 04:26.
    Benoem die groepen eens. Wijs ze mij eens precies aan.
    Kunt u dat?

  34. Afhankelijke bevestiging houdt die mensen bij elkaar die niet zonder vriendjespolitiek kunnen, elite die elkaar de economische voordelen toeschuift, in de rondte, een staatshoofd dat ‘de macht’ heeft en mag houden, dogma’s die niet ter discussie mogen staan zoals in elke orthodoxe kerk en met name ook de linkse, politieke correctheid en multiculturalisme dus, mensen ook die niet zonder een vijand kunnen, die vijand heet “rechts”. Sorry ik verval in omschrijvingen omdat ik geen enkelvoudige labels heb voor de groepen. Maar ik ruik ze op een kilometer afstand zelfs al staat de wind verkeerd.

  35. de zwartt zegt:

    @ Ron 4:36

    Het eerste beginsel van mijn metafysica is dat er geen beste metafysica is.
    Metafysica is ook maar opportunisme.

  36. Dan praat je vanuit een luxepositie. Voor mij is het al meer dan eens overleven geweest. Als het je door het zwaarste heen haalt.

  37. de zwartt zegt:

    @ Ron 04:47

    Als u, zoals u zelf zegt, geen enkelvoudige labels hebt voor ‘de groepen’, dan kunt er al helemaal niets toetsbaars over zeggen.

  38. Toetsbaar is altijd of mensen die groepen willen vormen, dat doen op basis van afhankelijke of onafhankelijke bevestiging. Mimiek is meetbaar, ookal zullen mensen zo lang mogelijk volhouden dat het hun zelf gevormde, onafhankelijk bevestigde mening was. Maar ze worden TE geil van het bij de groep mogen horen, meer macht krijgen, samen sterker zijn, doordat de democratie dat mogelijk maakt, als ze daar alleen maar hun eigen mening eventjes voor opzij hoeven te zetten, of nog lekker makkelijker, helemaal niet hoeven te vormen. Dat is dus democratie zoals die nooit bedoelt was en die uiteindelijk zichzelf opheft omdat dat democratisch zo besloten wordt.

    (Moet nu naar bed. Welterusten.)

  39. de zwartt zegt:

    @ Ron 4:54

    Voor u is de filosofie een houvast, voor mij juist een methode om goed in te zien hoe onbegrijpelijk alles is, hoe vaag alle woorden

  40. Eric zegt:

    Wat ik niet snap is de kritiek van andere partijen. blabla kiezersbedrog blabla. waar bemoeien ze zich mee?

  41. luckybee zegt:

    Nooit en te nimmer; met communisten ga je geen coalitie aan , zie coalitie van Churchil en Roosevelt met Stalin, die alleen in een koude oorlog mondt.Dat is geen oplossing. dan liever alleen regeren.

  42. P.F. de Jong zegt:

    Het nauwelijks nog waarneembare verschil tussen de VVD en D’66 wekt kennelijk verwarring.
    De in enkele reacties hiervoor genoemde (Geert) Dales is geen D’66-er, maar VVD-er.

  43. Caesar Lion Cachet zegt:

    LS…

    Elke keer dat de term ELITE gebruikt wordt, krijg ik een weemoedig gevoel.
    In mijn tijd stond ELITE voor het allerbeste op vele gebieden. De wetenschap, muziek, cultuur, sport, vakmanschap, krijgsmacht etc. Nu staat ELITE voor landverraad, corruptie, zakkenvullerij, pseudo intelligentia, wittenboorden criminaliteit en totale idiotie. Elke opportunistische boerenlul met een criminele instelling die nu een wijncursus volgt, met twee woorden spreekt en met mes en vork kan eten, noemt zich ELITE. Zum kotzen…

  44. vasti zegt:

    Hmm, leuk en interessant gesprek afgelopen nacht.
    Hopelijk zoeken de heren elkaar vandaag nog even op?

  45. Joost zegt:

    Even voor de duidelijkheid: (Soms kan je niet duidelijk genoeg zijn.) Mijn stuk is natuurlijk geen sympathiebetuiging aan de SP. Wel denk ik dat het rechts-links denken in de toekomst steeds minder belangrijk zal worden. Misschien wel voor ideologen, die ook in de blogwereld rondwaren. Maar zeker niet voor de kiezers, die met groot gemaakt hun CDA stem veranderden voor een SP stem, of hun PvdA stem voor een PVV stem. Ik ben wat dat betreft een aanhanger van het Maurice de Hond model, die in zijn analyse van de veenbrand zag dat de kloof tussen Den Haag en het volk het belangrijkste politieke verhaal is geworden. Vandaar dat de drie middenpartijen wel eens zouden kunnen verdampen, in elk geval hun machtspositie verliezen.

    Als Wilders zijn doel zal willen bereiken, dan zal hij bij een formatie zijn handen zo vrij mogelijk moeten hebben. Op die manier blijft het CDA namelijk steevast in de macht; door zich niet uit te spreken. De partij met de meeste keuzemogelijkheden is in ons stelsel na de verkiezingen de partij met de meeste macht.

    Overigens denk ik dat Wilders uiteindelijk in de oppositie meer bereikt dan in de regering.

  46. De Zwartt 05:15, “Ron 4:54, Voor u is de filosofie een houvast, voor mij juist een methode om goed in te zien hoe onbegrijpelijk alles is, hoe vaag alle woorden.”

    Dan ben je vast aanhanger van Wittgenstein (de jonge). WF Hermans heeft zijn Tractatus vertaald en een naschrift opgenomen in de Tiende, opnieuw herziene druk 1971 van De Donkere Kamer Van Damokles (1958):

    “Ik kan hem zoeken als hij er niet is, maar hem niet ophangen als hij er niet is.
    Men zou kunnen willen zeggen: ‘Dan moet hij er toch ook zijn als ik hem zoek.’
    - Dan moet hij er ook zijn, als ik hem niet vind, en ook als hij helemaal niet bestaat.”

    Ludwig Wittgenstein

  47. Jaap zegt:

    Begin jaren ’80, in het beruchte rapport ‘Gastarbeid en Kapitaal’, benoemde de SP exact dat wat Wilders nu ook benoemt. Het kwam ze op jaren van uitsluiting in linkse kring te staan, mochten zelfs niet aan de 1-meiviering meedoen. Twee quotes uit dat rapport:

    “Bij ons onderzoek zijn wij al vrij snel tot de konklusie gekomen dat de problemen vooral groot worden bij die mensen die van het platteland komen, de islamitiese godsdienst belijden en zich waarschijnlijk daardoor moeilijk kunnen aanpassen aan de werk- en leefgewoonten van ons land”.

    En waarom was die aanpassing dan zo belangrijk?

    “Uit ons onderzoek hebben wij kunnen vaststellen dat voor alle kategoriën buitenlanders, wanneer zij in Nederland een toekomst willen opbouwen, het belangrijkste is, of zij zich kunnen aanpassen aan de Nederlandse zeden en gewoonten. Als hen dat lukt, kunnen zij in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren in de strijd die de arbeiders zullen moeten voeren tegen het kapitalistiese systeem”.

    In doel verschillen PVV en de vroegere SP van elkaar, in randvoorwaarden nauwelijks.

  48. Willem zegt:

    Inhoudelijk is samenwerking tussen de PVV en SP best mogelijk, maar zolang Agnes Kant fractievoorzitter is zal dat zeker niet gebeuren. Herinner je haar van haat verwrongen gezicht op 4 juni jl. niet meer ?

  49. luckybee zegt:

    Ik heb nog nooit een SP er horen zeggen dat hij wat tegen de islam wil gaan doen, wat dit betreft zweigen ze net als de rest.In tegen deel, het was Harry van Bommel die de protesten van de moslims steunt.

  50. Caesar Lion Cachet zegt:

    LS…

    Ik denk ook dat Geert Wilders sterk blijft in de oppositie. Zo hoeft hij zich zelf niet te verloochenen en verstrikt te raken in glibberige compromissen die tot niets leiden. Zo kunnen de verraderlijke farizeeërs zoals de clown Pechtold de houten klaas Balkenende en de slang Halsema blijven roepen dat ze de redders van de natie zijn… We weten wel beter !

  51. toetssteen zegt:

    In de oppositie blijven zal de PVV hetzelfde predicaat als de SP opleveren. Lekker brullen, maar geen verantwoordelijkheid willen dragen.
    Natuurlijk is het een enorme sprong in het ongewisse;veel zal afhangen van de opstelling van het CDA die, afhankelijk van de hoeveelheid zetels die de PVV haalt, zal overwegen de LPF onderuithaalmethoden van stal te halen.
    Maar Balkenende is dan wel een hark, maar dom is hij bepaald niet. Vandaar dat hij nu ineens zulke harde taal laat horen over de economie. ‘Borst nat maken Nederland, er breken harde tijden aan en samen kunnen we die wel aan’, klinkt het vrij vertaald. Past aardig bij het adagium van de PVV; de olienoten zijn op, er moet voor gewerkt worden.

  52. “Olienoten”. Wauw! In geen eeuw meer gehoord dat woord, maar het is wel mooi Nederlands..

  53. toetssteen zegt:

    Vond apenootjes wat te grof. ;)

  54. Joost zegt:

    Curieus in dit verband:
    Vind net een krantenbericht, voorpagina Trouw, 5 mei 2007: “SP wilde pact met Wilders over kiezers. Afspraak elkaar niet aan te vallen.”
    Er was een lunch van Harry van Bommel met Wilders. De PVV zou zich meer gana richtentegen de VVD en de SP meer op links. Wilders bracht dit naar buiten, Van Bommel ontkende het niet.

  55. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @Joost 01:36h
    http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1552161.ece

  56. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Van Bommel wil die Agnes Kant wel lozen en daar gaan ze, hoor!

  57. Joost zegt:

    Harry en Geert, gebogen aan zo’n achteraf bistro tafeltje, weinig licht… Jammer dat er geen foto van is, zoals ooit met Hans en Dries. Het was trouwens Hans die die fotograaf had ingeseind.

  58. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    En wie zitten daar potverdulleme toevallig net een tafeltje verderop vanachter de menukaarten te luistervinken?
    Marc Vreemans en zijn vrouw…
    http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=6639

  59. Joost zegt:

    Harry: Ik heb nooit een seksuele relatie gehad met die man, zich Geert noemende. Drie keer zei Harry het. En toen kraaide de haan.

  60. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    ‘k weet ook niet hoe die mensen allemaal heten, hoor. Volg het niet zo.

  61. Joost zegt:

    “In jouw tijd ging het nog over inhoud”, verzuchtte Geert aan het adres van Van Bommel.

  62. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Natuurlijk heb je gelijk Joost. Zo gaan die dingen immers. Ik hing ook eerst een scheerspiegel op achter de plek waar m’n broer zou gaan zitten als we gingen toepen.

  63. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Deze zaak is nu toch maar mooi even door de mand gevallen. En iedereen kan de waarheid lezen. Wat een monsterverbond!

  64. toetssteen zegt:

    Blijkbaar is er iets weg, maar ik vind een comment van 2007 niet echt courant.

  65. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Ze kunnen wel met elkaar interessant zitten te smoezen in een opgewaardeerde snackbar met druipkaarsen en papieren servetten maar uiteindelijk wordt hier ’s nachts de politiek bepaald. Vergis u niet!

  66. Joost zegt:

    Zet Toetsteen, Professor Frik en mij even apart en morgen is er een nieuw kabinet. Dat de zaken nu eens echt goed aan gaat pakken.

  67. Ds. Dirkstra zegt:

    @Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten
    Dat van die haan wat Joost net zei. Nooit geweten…Potjandosie!

  68. toetssteen zegt:

    In elk geval koffie en vers brood. Ik de koffie, lief koffie en brood. Wij zijn een perfect koppel ;) Politiek mijnheer Joost. Ja ik denk er weleens over na, maar nu zou het onmogelijk zijn. Ik denk niet dat ik daarin eenzaam ben.

  69. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Als ik de nieuwe minister president word, en daar gaan al geruchten over in mijn wandelgang, dan schop ik onmiddelijk iedereen het land uit. Daarna mag iedereen weer terug komen en beginnen we met een schone lei.

  70. toetssteen zegt:

    Haary was toch die bezemkastbezoeker? Kwam hij eruit als de haan drie keer kraaide? O ja, hij hield ook onderonsjes( Don’t blame me) onder zijn bureau.

  71. toetssteen zegt:

    Mooi, we bakken er geen lor van, maar mogen we wel even commentaar leveren op de ommelet?

  72. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 02:33
    Wel uitzinnig Reviaans van je, die olienoten. Zit nog te bedenken welk departement je het beste kan bestieren. Justitie zal wel wat zijn. Gortdroge verhandelingen voordragen en zo.

  73. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Dit loopt weer gierend uit de klauw. Laat D.G.Neree het maar niet horen…

  74. toetssteen zegt:

    SSSStttt laat ome J het maar niet horen! Wat vond je overigens van de argumentatie van Vreemans? O en die olienoten….. :) .
    DG moet je nu maar eens met rust laten van Frikschoten. Ik weet hij tart u, maar dat kan misschien helemaal geen kwaad. Hij schrijft helemaal niet slecht, en dat weet u ook wel.

  75. toetssteen zegt:

    Mja, daar ben ik inderdaad met vlag en wimpel voor geslaagd van Frikschoten. Als bijvak notabene. Maar dan, politiek boeide me nauwelijks tot ik na ging denken over de zinloosheid van ons bestaan.

  76. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 02:58h
    We glijden nu helemaal onderuit. De zin van het leven is je als groep te verbeteren en als soort te overleven ten koste van andere soorten die je naar het leven staan. Niks sociaal. Niks individu. Dat idee van Joost is ergens helemaal zo gek nog niet zo beschouwd.

  77. toetssteen zegt:

    Eh ja, van Frikschoten en ik was dom om mijn mond verder te openen dan een kier. Zoek maar een mooi mea culpa.
    Mensen in groepsverband zijn als een roedel wolven. Ik heb veel met de eenling. Maar hoe meer men dat zoekt, hoe verder de wereld komt te staan.

  78. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 03:16h
    Ik heb het niet verzonnen, hoor. Dat heeft degene die aan de knoppen zit van dit geheel bedacht. Ja, daar sta je dan met al je idealen.

  79. toetssteen zegt:

    En?

  80. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 03:24h
    Een nieuwe renaissance.

  81. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Maar we moeten eerst nog een oorlog uitvechten want zo gaan die dingen nu eenmaal. Dan gaan de inzichten beklijven.

  82. toetssteen zegt:

    Ik ga die koffie opdrinken, want over een halfuurtje heb ‘k een taxi besteld. Vanmiddag lunch in zo’n opgeprikte tent. West meets east. Joost weet welke plaat ik in mijn achterhoofd mee laat draaien.

  83. toetssteen zegt:

    Gnurk, ga Lev Bont bevechten ;)

  84. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @toetssteen 03:32h
    Da’s toch geen vijand? Nee, ik heb last van jengelende muggen en langpoten hier. Ik zal ze met mijn elektrische mepper van de Blokker leren wie er hoger op de ladder staat!

  85. toetssteen zegt:

    Aan u de eer van Frikschoten, morgen ben ik buiten werking. Maar ik lees het wel terug! Trouwens wat is morgen, ook weer zoiets. Voor jullie een goede nacht.

  86. toetssteen zegt:

    Klamboe.

  87. toetssteen zegt:

    Ben trouwens erg nijdig over die poll bij Josh. Ineens kalft de zekerheid af, helemeel het spoor bijster, totaal in verwarring! Inplaats van Vreemans toe te staan om Stan op een onbehoorlijke manier te bashen( wat m.i. gebeurde) , wordt er pas iemand wakker als deze domme uil wat rondprik.

  88. toetssteen zegt:

    Zo, hier ging iets de mist in. Volgens mij…… Goed ik was wat afgeleid. Ik bedoelde te zeggen dat ik het volkomen fout vond dat Livestro de ruimte gaf aan Vreemans om Stan te bashen, maar toen ik Vreemans attendeerde op zijn nogal discutabele opstelling en hij dat ook toegaf, greep ineens de webmaster in…… Daarna ging het geblebber gewoon door overigens.

  89. luckybee zegt:

    Wilders heeft gezegd dat hij wel degelijk wil regeren.Maar ik raad hem af met de maoistische SP te gaan coalieeren, ook niet met Gr. links. Vergeet niet als idische mensen, dat deze dames en heren onze dood hebben gewild,door de uitzending van het nederlandse strijdmacht naar Indie te saboteren.Daar om hebben de engelsen de Ghurka’s gestuurd om ons te beschermen.en zo onse leven te redden.Wij zijn voor ze alleen een schande, daar om al die leugens die ze tot nu toe handhaven.

  90. Pemke Neksema zegt:

    Onze nieuwste aanwinst ppvdenhaag.nl gestart door groenlinkser David Rietveld, pas op dat je niet van je stoel valt.

  91. Sander zegt:

    Wilders is erg pro Israel, Harry van Bommel staat naast Gretta op pro Hamas samenscholingen. De haat in Kant haar ogen tijdens het debat na de Europese verkiezingen sprak ook boekdelen.
    Ik zou het persoonlijk ook graag zien, PVV/SP kabinet. Heb zelfs op deze 2 gestemd (1 machtiging), maar het gaat nooit gebeuren.

  92. luckybee zegt:

    Beste Sander wil je zo graag communiste worden?Denk eens aan je kinderen; mischien komen ze in een Gulag terecht als ze net als jij begint te protesteren?

  93. Piet Klont zegt:

    @Sander
    17 augustus 2009 om 13:08

    Ik zie het er nog best van komen, mits Agnes zichzelf politiek van Kant maakt.
    De uitersten raken elkaar, het CDA moet nooit meer in welke coalitie dan ook.

  94. Marnix zegt:

    Een kabinet Wilders/Marijnissen? Hoe zou dat moeten? PVV en SP staan nu in de peiling samen op 42 zetels. Gaan we ervan uit dat er bij echte verkiezingen nog tenminste 34 bij komen? Er is nu geen derde partij die dit aantal zetels kan leveren dus zouden er twee bij moeten. Maar welke? De PvdA en D’66 duidelijk niet. Het CDA wel met de PVV maar niet met SP, dus ook geen optie. De VVD zou volkomen leeggezogen worden. De rest is te klein om een vier partijen coalitie te kunnen vormen. Een minderheidskabinet? Een ding is zeker, het wordt een interessante formatie.

  95. Piet Klont zegt:

    Misschien kunnen we het Vlaams Belang inhuren van de Belgen, die zitten daar ook maar op de reservebankjes.

  96. Francisco Jiménez de Cisneros zegt:

    Tja, hoopvol klinkt het allemaal niet. Meestal wil een revolutie of een partijtje kopafhakkerij nog wel eens helpen. Op een echte oorlog hoeven we niet te rekenen, want ik zie de Belgen of Duitsers NL niet binnentrekken en de Britten zijn er inmiddels te lui voor.

    Zonder vijanden is het bestaan vrij monotoon.

  97. vinque zegt:

    luckybee,

    Lapré, Ik mis hem nog iedere dag.

    Er moet inderdaad korte metten worden gemaakt met deze twee ‘dood met ons’ partijen.

  98. Marnix zegt:

    Met weemoed denk ik terug aan de koude oorlog toen de slechterikken gewoon allemaal in het oosten zaten – op een paar commies hier na die iedereen kende – en de nucleaire dreiging de saamhorigheid en blootgewoonheid bevorderde. We zouden Reagan en Gorbatsjov moeten vervloeken voor het teloor gaan van het paradijs. Daardoor bevindt de vijand zich nu onder ons, vertrouwen we elkaar niet meer, graaien we waar dat maar kan en bedekken we ons alsof we wat te verbergen hebben wat veelal ook zo is. Chinezen verlos ons van het kwaad en bedreig ons alsjeblieft.

  99. Piet Klont zegt:

    Net de uitzending van Knevel gezien, daar zat die afschuwelijke kikkerdril, die Fatima Fanatik te oreren als een giftige pofadder over Wilders.
    Mijn god, wát een vertoning, ik denk er over mijn TV er uit te donderen want ik kan dit niet meer aan….
    Constant had ze het over “MIJN” Nederland, en tegen Knevel: “Dat weet u en dat weet ik!”, waarmee ze in feite al bepaalde wat Knevel wel of niet zou (moeten) weten.
    Wat een arrogante koe, ze wil pas burgemeester van Amsterdam zijn als ze ouder en wijzer zou worden, tot mijn grote opluchting.
    Als ik het heb over “MIJN” Nederland, dan word ik uitgekotst, dan ben ik een fascist.
    Ik ben zeer benieuwd naar het effect van deze uitzending.

  100. Marnix zegt:

    Piet Klont,

    Knap dat u het uitgezeten hebt. Ik heb vrij snel afgehaakt. Een Marokkaanse die het over ‘andere semieten’ heeft en Wilders vergelijkt met Hitler, die n.b. door moslims werd en wordt vereerd, moet toch eerst eens wat gaan lezen en dan over wat ze heeft gelezen lang en goed nadenken alvorens ze mij wat te zeggen zou kunnen hebben. Onderwijl kan ze natuurlijk voor de PvdA in Amsterdam een bestuursfunctie bekleden. Daar kijk ik niet van op.

  101. Piet, ik moet zeggen, ik deel het gevoel. Zo moeten Nederlanders zich gevoeld hebben toen de Duitsers binnenmarcheerden.

  102. Ds. Dirkstra zegt:

    Aanvullende informatie voor Truus uut Assen over de bondgenoten van de Waffen SS:
    http://www.ausairpower.net/Waffen-SS-Handshar-Mufti-2S.jpg
    De Groot Mufti (=Islamitisch praatjesmaker met een hogere hoed op dan de andere Baäl aanbidders) van Jeruzalem. De duivel hebbe zijn ziel.

  103. Piet Klont zegt:

    Ron, die Duitsers marcheerden dan tenminste nog zichtbaar binnen, nu kruipt er van alles binnen zonder dat we er ook maar iets van af weten.
    Of nog erger, willen weten!

  104. Piet Klont zegt:

    Marnix,

    Niet voor niets is het ijzingwekkend stil rond de PvdA.

  105. Joost zegt:

    Ron, Piet,
    Ik zag de uitzending ook met Fatima Elatik.
    Ze had het de hele tijd over ‘mijn mensen’. Ik neem aan dat ze de mensen bedoelt in het stadsdeel waarvan ze voorzitter is. Het is natuurlijk precies andersom. Zij dient de bevolking. Maar dat bezitterige, dat kwam op mij nu heel islamitisch over.
    Het bizarre was: Ze zegt dat Wilders een soort Hitler was omdat hij wil berekenen wat een allochtoon kost. Maar met het idee zelf was ze het nu juist helemaal eens. Hoe inconsequent kun je zijn. Maar vooral ook: Hoe dom. Had ze een platform om kritiek te leveren op Wilders, en het enige wat ze deed was de bekende cliché’s herhalen van de mensen die geen flauw idee hebben wat Wilders zegt en waarom.
    Knevel had over dat demoniseren ook wel wat meer verstandigen dingen kunnen zeggen overigens.

  106. “U … hebt een knalgele uitstraling om uw hoofd. Uw aura is nog agressiever dan dat van mijn moeder.”

    Walter de Rochebrune

  107. Piet Klont zegt:

    Joost, het viel ook mij op dat zij zichzelf met regelmaat tegensprak.
    Zal wel door die hoofddoek komen, die werkt als een elastieken band en vertroebelt de geest.
    Knevel kwam overigens nauwelijks aan bod door dat gewauwel heen.
    Van den Brink kon haar alleen maar apathisch aangapen!

  108. Joost, jij bent nog wat linkser gebleven dan ik, maar dit is toch een Vrouw Holle dat ons naar rechts heeft doen HOLLEN! Emancipatiebeweging OP vrouwenbeweging OP moslimbeweging OP positieve discriminatie OP invers cultuurpessimisme.

  109. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Hoorde ik dat nu goed dat ze zei dat Wilders geen debat aan wil gaan om “demografische” redenen? Zo iets was het. Het zal vast aan mij liggen.

  110. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Maar mevrouw Elatik is een echte Amsterdamse hoor. Ik zie die haaibaai zo op drie hoog, leunend op de vensterbank, vanachter de geraniums, in de Jordaan met de buurvrouw van de overkant roddelen over die merkwaardige man die net in de straat is komen wonen en soms geen goeiedag zegt. Het is toch verschrikkelijk, niet?

  111. Professor Frik, maar ik vraag me af of ze ooit door iemand zelfs uit die buurt, gekozen zou zijn als het niet door de kopgeboorte van een Apparatisjk zou zijn gebeurd.

  112. jelle zegt:

    Niets, maar dan ook niets heb ik gemerkt van énig benul waar ze over spraken.
    Knevel, v/d Brink, Elatik en die GaitJan Kruutmoes uut Twente.
    Het blijft stom volk, die presentatoren, dat Zeeburg-stadsdeelvoorzittertje en haar mensen uit de Achterhoek.
    Gevaarlijk onbenul, dat wèl.
    Zóveel gemiste kansen op ‘n wezenlijk debatje.
    Ik heb maar weer eens gekeken.
    Had ik beter niet moeten doen.
    Het was vrijblijvend geklep.
    Het was te verwachten.

    Wàt ‘n lul, die Finkers.

  113. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Het is net als Finkers het zegt. Of je nou een bosje bloemen krijgt of kanker; da’s allemaal het zelfde. Ze zijn je dan tenminste niet vergeten.

  114. Piet Klont zegt:

    Frikschoten 01:09, slaat de spijker op z’n kop!
    Dat zij een échte Amsterdamse is heeft Henk Lomax
    ook leuk verwoord bij HVV.
    En Finkers is een slaplul, Gait & Geit in één programma.

  115. jelle zegt:

    Finkers vond Wilders ‘n slechter podium-artiest dan Hitler.
    Heeft ie goed gezien.
    Het is Finkers’ vak.
    Verder hield ie z’n muil over de bespottelijke act van Elatik.
    Denkt ook om z’n broodje.
    En Knevel&v/d Brink hebben ook nog wat mondjes te voeden.
    Dit had beter gekund, heren!

  116. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Wilders is juist een veel beter podium artiest dan Hitler. Hitler moest eerst de halve wereld veroveren om publiek te trekken. Wilders mag bij voorbaat Engeland al niet in. Kijk, dan heb je pas een reputatie.

  117. jelle zegt:

    Nou wil ik niet seiken, Joost, maar dat gelul van die Elatik over “mijn mensen” in haar stadsdeeltje, is hetzelfde als dat geouwehoer van die commissaris Ad Smit over “zijn 19.000 mensen ” in zijn stadsdeeltje.

    Regenten-speak.
    Hoeft niet speciaal islamitisch geïnspireerd te zijn.
    Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    Vele invloedrijke personen(waaronder hoogleraren, burgemeesters hebben zich tot moslim moeten bekeren om met ‘n islamitische te trouwen)
    En dat zit dan in allerlei advies-organen.
    Zoals de WRR.

  118. jelle zegt:

    Kom nou toch, Frik.
    Hitler had nog nix veroverd toen ie al ‘n gewaardeerd gesprekspartner in “Het Overleg” was.
    Dat maakt dat gelul van die Pechtold’s, Elatik’s etc. zo grotesk.

  119. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    In de serie Mokumse Stads Profielen presenteren we de Mien Dobbelsteen van stadsdeel Zeeburg:
    http://www.tophoofddoeken.nl/Top%20moslima%27s.html

  120. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    @jelle 02:57h
    Toch had Hilter gelijk. Al het kutweer komt via Engeland.

  121. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    Die typo was om de AIVD op een dwaalspoor te brengen natuurlijk…

  122. Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zegt:

    De nazi’s waren nogal veel in de weer met vage zaken uit diverse culturen zoals astrologie, architectuur, religie en dergelijke. Om van alles een spekkie naar hun bekkie te nemen. De islam was wat dit betreft één van hun grote interesses.
    Tot in Afrika en ver daar achter gingen ze op zoek naar de Heilige Graal om hun übermensch theorie te bevestigen en onderwijl plunderden ze kennis en materie dat het een lieve lust was. Als Adolf Hitler de Islam niet kende mag je mij ter plekke doodslaan.
    En Wilders? Molens, klompen, dijken en Sinterklaas.

  123. Piet Klont zegt:

    “Meiden van nu laten zich te snel wegblazen door tegenslagen of vooroordelen. Juist het doorzettingsvermogen en laten zien wie je bent brengt je verder in deze maatschappij. “Wij hebben de toekomst. We hebben gestudeerd en zijn niet op ons mondje gevallen. Laat dan ook je stem horen!”

    Kan Fatima Fanatic die door haar gewenste maatschappij-ideologie niet beter uitdragen in een land als Iran waar je dit soort types nooit over hoort?
    Die vierkante meter stof werkt op velen hier als een rode lap op een stier.
    Laat zij die Moefti’s, die geiteneukers aldaar gaan bestieren met haar verwrongen ideeën en kapsones.

  124. Tony Montana zegt:

    Ik zou bijna zeggen: is Fatima niet naast Peter Breedveld een draad waard in de rubriek Afgezeikt?

  125. Piet Klont zegt:

    Mr. Tony,
    Waarom bijna?
    Doe gelijk David Rietveld er ook maar bij.

  126. luckybee zegt:

    Het is wel een feit, dat vele mensen niet in God geloofd, of in een andere God of goden geloven . Dat is een oorzaak warom ik niet in de eindtijd geloof dat binnen kort zou gebeuren, nu hij ons aan de drempel van de verovering van het heelal heeft gebracht.en voor al hij nu weet ,hoe hij met ons communiceerd, zonder ons te schaden, namelijk als de mens Jesus Christus. Wat ik nu zeg staat nergens in de bijbel of welk boek ook.Ik geloof dat het geheim van God’s bestaan, in het heelal ligt.Als hij zo veel mogelijk mensen wil redden,dat hij de enige God is,kan hij ons daar openbaren. Als Jesus Christus mischien?Door middel van de nano techniek en wetenschap?Millieu vriendelijk, en onschadelijk voor het millieu?Uit de wereld van neutronen en electronen?

  127. Wout zegt:

    Nog ben ik onpasselijk en met stomheid geslagen door deze haatmuts.
    Voordeel is wel dat de partij van Wouter Boslim met de uitlatingen van deze moslima haar masker heeft laten vallen en nu definitief haar eigen graf heeft gegraven.

  128. Wout zegt:

    Luckybee, twee slokken te veel op of echt volledig de weg kwijt?

  129. Marnix zegt:

    Ik lees net dat de steekpartij in Bussum onderdeel was van de culturele verrijking.

  130. Marnix zegt:

    Best veel, die culturele verrijking. Na een jaar op de vlucht te zijn geweest staat Mehmet A. nu voor de rechter voor het op gruwelijke wijze doodmartelen van zijn vriendin. Als ik het goed heb begrepen turft iemand van het SCP dit en is er een andere iemand van het CPB of het CBS die er een prijskaartje aan hangt.

  131. luckybee zegt:

    Als het aan Jesus ligt beste Wout, dan wil hij iedereen redden; maar hij weet dat het niet gaat.Dus kan de eindtijd, nooit gebeuren als juist veel mensen niet in God geloofd. Want er gaan te veel zielen verloren.In het heelal echter, ligt er de mogelijkheid,te bewijzen dat hij alleen de schepper is, dmv Jesus Christus die voor ons mensen niet schadelijk is/was, als wij langer met hem zullen praten.Zo dat een preciese uitleg mogelijk is, en niet kort en bondig zo als dat hij dat in de oudetestament pleeg te doen.

  132. Marnix zegt:

    Luckybee,

    ??????????? ?

  133. luckybee zegt:

    Tsia beste Marnix Hij verscheen aan Abraham als een brandende vakkel; met een vakkel kan je niet al te intensief discuceren neem ik aan?Goed discuceren kan je alleen met iemand die goed zichtbaar is, en duidelijk te zien dat hij naar je luistert.

  134. Fred zegt:

    Als het puntje bij het paaltje komt zul je zien dat er partijen staan te dringen om met Wilders te kunnen regeren. Wilders heeft namelijk duidelijk zijn eigen standpunten die hij wilt gaan verdedigen. Zijn single issue partij laat daardoor veel ruimte over voor andere partijen om hun stempel te drukken op zaken die Wilders links laat liggen.

    De manier van politiek bedrijven van Wilders spreekt de Nederlandse bevolking merkbaar aan. Mensen hebben genoeg van achterkamertjespolitiek of gedraai om de onderwerpen heen. Hier moeten de heren en dames van de gevestigde partijen notie van nemen. Want zoals het er nu naar uit ziet wordt Wilders te machtig en dat is erg gevaarlijk voor Nederland, zowel op het wereldtoneel als voor de leefbaarheid in ons mooie landje.

    “Politiek met ballen, dat is wat Nederland nodig heeft!!” Ik ben benieuwd of jullie deze mening ook toebedeeld zijn.

Boeken

Koop mijn boeken bij Bol.com Koop mijn boeken bij Bol.com
Klik hier voor een overzicht van mijn boeken